Mirakelspørgsmål – hvad er det egentlig?

· februar 4, 2019
Fortæl mig en ting: Hvad ville der ske, hvis alle de bekymringer, der holder dig vågen om natten, pludseligt forsvandt? Spørg dig selv, hvilke ændringer du kunne foretage for at forbedre dit liv og lav dem!

“Forestil dig, at dit vækkeur ringer, og da du vågner, sker der et mirakel, og alle dine problemer er væk. Hvordan vil du indse, at det problem, der bragte dig til terapi, ikke længere eksisterer?” Sådan vil terapi starte, når teknikken ‘mirakelspørgsmål’ anvendes.

Denne teknik er udviklet af Steve de Shazer og er en del af den løsningsfokuserede korttidsterapi. Denne metodes formål er at finde undtagelser i patientens liv. Den omhandler at finde situationer, hvor problemet ikke er til stede, og maksimere dem så meget som muligt.

Først og fremmest er løsningsfokuseret korttidsterapi kortvarig, som navnet også indikerer. Det forløber over omkring 10 sessioner. Terapeuterne vil have deres klienter til at forestille sig, hvordan deres liv vil se ud, hvis deres problemer pludseligt forsvandt.

Når vi går for dybt ned i vores problemer, stopper vi med at fokusere på de positive ting. Til tider er vi for optagede af vores problemer i stedet for at se på de gode sider. Med mirakelspørgsmål søger terapeuter at skabe et mirakel: Få folk til at tænke over, hvordan tingene ville være, hvis de var så heldige at vågne op uden problemer.

Mand ligger på jord og ser på stearinlys

Hvad forhindrer dig i at gøre, hvad du vil?

“Jeg ville indse, at mit problem var væk, hvis jeg vågnede en dag uden smerter i brystet.

Hvis jeg kunne spise morgenmad i fred og ro uden at kigge på klokken hvert andet minut, hvis jeg kunne vække mine børn og fortælle dem, hvor meget jeg elsker dem, hvis jeg bare kunne vågne op og føle mig heldig over at have min familie og arbejde, og jeg kunne glemme alt om stress og bare nyde øjeblikket”.

Kun specialiserede terapeuter bør anvende mirakelspørgsmål. De ved, hvordan man skal guide klienten og lade dem se de detaljer, de misser ved kun at fokusere på problemerne. Takket være mirakelspørgsmålsteknikken kan du se, hvad der har ændret sig, og hvad du er stoppet med at gøre, efter du er begyndt at fokusere på problemerne.

Selvbevidsthed og en forestilling om, hvad der ville ske, hvis alt var “okay”, giver os en idé om de ting, vi burde forfølge. Er der en ekstern faktor, der forhindrer mig i at komme videre, eller stopper du bare dig selv?

Nogle gange er det kun dig selv, der holder dig fra det, du ønsker. At forestille sig en bedre hverdag vil bringe dig tættere på at vide, hvad du gerne vil opnå.

Personer anvender mirakelspørgsmål ved at forestille sig et liv uden problemer

Hvad skal du gøre efter mirakelspørgsmål?

Viden om problemet og en erkendelse af dets konsekvenser er ikke nok. Efter du har indset, hvilke forandringer problemet har bragt i dit liv, skal du handle. Der findes en teknik i løsningsfokuseret korttidsterapi, der hedder “sommerfugleeffekten“. Denne øvelse kan hjælpe dig til at se, at efter en lille forandring vil der komme flere.

Du bør ikke kun forestille dig, hvad der ville ske – tag kontrol og læg kræfter i det. En erkendelse af, at dit problem spiller en stor rolle i dit liv, kan være det sværeste – vær klar til at skride til handling efter første skridt!

Selvom mirakelspørgsmål er et godt sted at starte, venter der stadig meget arbejde. Efter du har indset, at dit problem har forhindret dig i at gøre, hvad du gerne vil, skal du beslutte dig for, hvad du vil ændre, og hvilke mål du vil opnå.

Fortæl mig en ting: Hvad ville der ske, hvis alle de bekymringer, der holder dig vågen om natten, pludseligt forsvandt? Spørg dig selv, hvilke ændringer du kunne foretage for at forbedre dit liv og lav dem! Husk: Store forandringer sker ikke over én nat.

Santa Rita Jr., E. (1998). What do you do after aksing the miracle question in solution-focused therapy? Family Therapy.