Lær at tage afsted og komme tilbage med mere styrke

04 august, 2017

Når man står til ansigt med en svær situation, så tager det en masse mod at trække sig på det rette tidspunkt. At reflektere over det, tænke over det, der er sket, forstå, hvad man føler og vende tilbage endnu en gang, når man har fået sin styrke tilbage. 

At vælge det rette øjeblik til at trække sig fra et forhold, fra et skænderi med en anden person eller fra et utilfredsstillende job kræver, at man har viljestyrke. At man kan håndtere frygten for konsekvenserne. Nogle gange oplever vi situationer, som udmatter os. Så er vi ikke i stand til at forlade dem for at kunne få vores styrke tilbage. 

Jagten efter lykke

I nogle omstændigheder er det nødvendigt at tænke på sin egen personlige lykke og finde indre ro for at få styrken tilbage. I disse situationer er det essentielt at være konsekvent i det, man tænker, føler, siger og gør. 

“Lykken findes indeni, ikke udenpå. Derfor afhænger den ikke af, hvad vi har, men af hvad vi er.”

-Pablo Neruda-

Begrebet lykke lyder ret utopisk, og vi har det med at referere til det i datid. For eksempel: “i sommeren 2000 var jeg lykkelig.” Forskere i positiv psykologi er enige om at definitionen af lykkekonceptet er baseret på tre komponenter:

  • Hyppige oplevelser af positiv affekt: (glæde, nydelse, kærlighed, omsorg)
  • Sjældne oplevelser af negativ affekt: (tristhed, stress, angst, frygt, smerte)
  • Et højt niveau af tilfredshed i livet

Så en lykkelig person er en, som oplever mange positive følelser, få negative følelser og er tilfreds med deres liv. Men glem ikke, at der ikke findes objektiv lykke. Der er nærmere en subjektiv tilstand af lykke i os alle.

Jagten efter denne subjektive tilstand af lykke er det, som får os til at fjerne os selv fra situationer, som gør os ubehageligt tilpas eller ulykkelig. Vi kommer tilbage, når vi har genfundet den nødvendige styrke.

Følelsesmæssig intelligens og dens rolle i at genfinde styrken

Menneskelig lykke er direkte relateret til visse følelser og humørtyper. Dette er, hvor følelsesmæssig intelligens kommer i spil, da det er evnen til at forstå sine egne og andres følelser.

“Evnen til at stoppe og ikke handle på det første instinkt er blevet en meget vigtig evne i det moderne liv.”

-Daniel Goleman-

Med hensyn til følelser er der specialister, som mener, at man kan kontrollere dem fuldstændigt, mens andre mener, at man ikke kan gøre noget for at styre dem. Men der findes også undersøgelser, som påviser, at måden, man tolker sine følelser på, kan ændre måden, man oplever dem på. 

Hvis man for eksempel er bange for at holde tale offentligt, så anser man den frygt som negativ. Men hvis man tolker den som ønsket om at gøre det godt, så er det mere sandsynligt, at man oplever succes. Man skal bare forstå, hvordan man føler og håndterer de følelser til ens egen gavn.

 “Slut fred med frygten for at være alene. Den vil hjælpe dig til at kende dig selv bedre, med at stå til ansigt med dig selv. Alene, uden nogen til at forstyrre dig.”

-Walter Riso-

Af denne grund bør man ikke se det at være alene som noget negativt. Men nærmere som en samarbejdspartner i processen til at opnå selvindsigt. Det vil man få brug for en del gange i sit liv. Nogle gange har man brug for at genfinde styrken og energien for at kunne komme tilbage til sit ståsted. Dette kan fred og tid alene hjælpe med.

Hvordan man håndterer sine følelser og genfinder sin styrke

Brugen af følelsesmæssig intelligens involverer at identificere ens følelser og humørtyper. Man skal for eksempel kunne genkende, når man er vred, nervøs eller trist. Så kan man finde roden til følelsen. Længere nede vil vi give dig nogle værktøjer til at håndtere dine negative følelser.

Tænk på dine egenskaber, ikke dine svagheder

Hvis du lige stopper op og tænker over alt, du fortæller dig selv, når der sker noget negativt, så vil du indse noget. Det er dig, som nærer denne følelse og lidt efter lidt får den til at vokse sig større. Hvis det var nemt at håndtere til at starte med, så bliver den måske en større udfordring, når den bliver “forurenet.”

Hvis du begår en fejl på arbejdet, så behøver du ikke at torturere dig selv. Du skal blot lære af det, så du ikke kommer til at miste modet. Husk på alle de gange, du har gjort det godt. På denne måde kan man håndtere sine negative følelser og vende tilbage til sin indre ro. 

“Fornuften er kold, men klarsynet. Følelser bør give varme, men uden at miste den klarhed.”

-J. Balmes-

Afled din opmærksomhed

Man kan få et lille barn til at stoppe med at græde, hvis man distraherer det med et stykke legetøj. På samme måde kan man koncentrere sig om en anden ting, hvis man invaderes af en negativ følelse. Så afledes opmærksomheden, og man vender tilbage til en følelse af indre fred. Kontrol af opmærksomheden spiller en direkte rolle i at stoppe den negative, følelsesmæssige spiral, som nærer sig selv.

Prøv at meditere

Forskellige videnskabelige undersøgelser har vist, at meditation hjælper med at forebygge negative tanker og følelser. Meditation kan hjælpe med at håndtere frygt og reducere angst, da det virker på vejrtrækningen og koncentrationen. 

Find et roligt sted, træk vejret langsomt og føl luften komme blidt ud og ind af dine lunger. Så vil dit sind og dine muskler begynde at slappe af. Mediter hver dag, for så vil du med tiden opnå gode resultater.