Kropsbevidsthed hjælper dig med at forstå dine følelser

27 marts, 2018

Som et samfund lægger vi stor vægt på vores tanker og vores rationelle egenskaber. Vores krop og følelser forsømmes ofte. Heldigvis er folk i dag mere åbne for begreber som følelsesmæssig intelligens. Ikke desto mindre, udøver mange mennesker stadig ikke kropsbevidsthed dagligt.

Hvad hvis vores kroppe var en direkte afspejling af vores følelser? Kroppen spiller en vigtig rolle i opbygningen af ​​følelser. At forstå denne rolle, hjælper os med at øge vores kropsbevidsthed og reducere følelsesmæssig spænding.

Hvordan påvirker følelser kroppens opmærksomhed?

Krop og følelser går hånd i hånd. Når én taler, svarer den anden. Mange videnskabelige studier viser indflydelsen af ​​følelser på smerte og den fysiske krop. De to er i konstant kommunikation med hinanden. Faktisk viser studier, at fysisk smerte og følelsesmæssig smerte aktiverer lignende områder af hjernen.

For eksempel, hvis du ikke håndterer vrede eller stress på arbejdspladsen, kan du ende med kæbespænding eller muskelspasmer. Dette er uudtrykte følelser. De sidder fast i din krop og venter på, at du slipper dem ud. Da de ikke kan manifestere sig, forsøger de at udtrykke sig på en eller anden måde. Ofte ender udtrykket med at være spænding eller fysisk ubehag.

Kvinde med hovedpine

Faktisk er din krop et kort, der hjælper dig med at identificere, hvad du føler. Du har sikkert på et tidspunkt bemærket en klump i halsen, når du skjuler noget for din partner. Eller en mavepine før en test. Dette er kroppens signaler, så du udtrykker dine følelser.

Observer din krop – den har en følelsesmæssig besked til dig

Når vi ignorerer vores følelser, bliver de til smerte og fysisk lidelse. Hvilken besked prøver vores krop at sende til os? Hovedpine, åndedrætsbesvær, udmattelse eller en knude i maven. Er nogle af disse symptomer kendte for dig? Selv om vi forsøger at ignorere dem, er de fysiske symptomer der stadig. Jo mere vi ignorerer dem, jo ​​mere intense bliver de.

Vi forsøger ofte at dække vores smerter eller fornemmelser med piller. Disse giver midlertidig lindring, men de løser ikke problemet. Vi sætter bare et plaster på et åbent sår. Hvis vi ikke udtrykker dem ordentligt, vil vores følelser stadig være der. Ville det ikke være bedre, hvis vi lyttede til den følelsesmæssige besked, som vores kroppe kommunikerer?

Forestil dig en fyr, der arbejder 15 timer om dagen. Han er så stresset, at han vågner op hver morgen med muskelspasmer i nakken. På trods af smerten, tager han en muskelafslappende pille og fortsætter med at arbejde. Hans krop beder ham om at stoppe, lette sin belastning på arbejdet og hvile. Han skal se på hans kropsbevidsthed. Vær opmærksom på din fysiske smerte, og du vil se, hvad din krop har brug for. Hvis du lærer at styre dine følelser, vil du også føle dig meget bedre tilpas på et fysisk plan.

“Pas på din krop med fast troskab. Sjælen må kun se gennem disse øjne, og hvis de er svage, er hele verden overskygget. “

Johann Wolfgang Goethe

Hver følelse er relateret til fysiske fornemmelser i kroppen – derfor er kropsbevidsthed vigtigt

Lad os se nærmere på de fire grundlæggende følelser og de fysiske fornemmelser, de genererer. Jeg vil også forklare, hvordan man styrer sine følelser, så de ikke bliver til stærk fysisk smerte.

Frygt

Denne følelse advarer os om mulige farer. Det hjælper os også med at foregribe og beskytte os selv mod trusler. På et fysisk plan bliver frygt udtrykt ved mavesmerter, kropsspændinger, hurtig hjerterytme, sved, tæthed i brystet, diarré, appetitændringer og søvnløshed (blandt andre). Disse symptomer er ikke udelukkende for frygt, men de kan ledsage det. Nogle gange begrænser denne følelse os på en betydelig måde.

Kropsbevidsthed kan gøre os opmærksomme på ondt i maven

Hvis du har nogle af disse symptomer, skal du tjekke med dig selv. Er det frygt eller nogle andre følelser, som du føler? For at styre frygt er det bedst at håndtere det, som det kommer, i stedet for at forsøge at undgå det. For eksempel, hvis du skal lave en præsentation et offentligt sted, kan du anvende vejrtræknings- og afslapningsteknikker for at reducere frygt og fremme din kropsbevidsthed.

Vrede

Vrede motiverer os til at handle. Det hjælper os med at forsvare vores rettigheder, når vi føler, at der er sket en uretfærdighed. De mest almindelige fysiske symptomer på vrede er: kropslig spænding, hurtig vejrtrækning, spænding i kæben, stigning i kropstemperatur, hovedpine osv.

Disse fysiske fornemmelser kan tyde på frustration. Du bør lære at styre din vrede proaktivt. Vi undertrykker ofte vores vrede, så det er vigtigt at lære at behandle det korrekt. For eksempel er du irriteret, fordi din partner fortalte dig, at du ikke samlede dit tøj op. I stedet for at råbe eller bare ikke sige noget, så vent, indtil du er rolig, og forklar hvad du føler.

Glæde

Glæde hjælper os med at skabe bånd med andre mennesker. Det giver os mulighed for at socialisere og dele vores lykke med andre. De fysiske symptomer på glæde er dem, vi alle genkender. Smil, en udvidelse i brystet, latter, en følelse af lethed osv. Der er mennesker, der har problemer med at føle denne følelse, og de ved ikke, hvordan de skal identificere den.

At give os selv tilladelse til at nyde glæden i livet er sundt for vores krop og sind. Hvis du går igennem en hård tid, kan du stadig nyde en dag på stranden eller din yndlingsfilm.

Sorg

Denne følelse hjælper os med at stå over for tab og sorg. Det trækker os ind og får os til at reflektere over fortiden og hvordan tingene var. På et fysisk plan udtrykker det sig gennem tårer, flæben, tæthed i brystet, at holde vejret, appetitløshed osv. Vi har alle oplevet disse følelser på et eller andet tidspunkt.

Kvinde græder

Hvis du ikke udtrykker din tristhed, kan det blive en vægt, der er for tung til, at kroppen kan bære den. Hvis du ikke græder eller deler din smerte efter en elskedes død, kan din tristhed føre til fysisk smerte.

Din krop er klog og ved, hvad du har brug for

Hvis du styrer dine følelser på en sund måde, vil du kunne høre og forstå de meddelelser, din krop sender. Du vil identificere de følelser, der er forbundet med dine fysiske symptomer, og lære at styre dem, så de ikke bliver til uudholdelig fysisk smerte. Husk, at din krop kan hjælpe dig med at kende dig selv bedre, hvis du lærer at fortolke dens skjulte beskeder. Hvis du forstår meddelelserne, kan du give din krop, hvad den har brug for (hvile, opmærksomhed, motion osv.).

Alt, du skal gøre, er at åbne dine øjne for din fysiske side. Hvis du gør det, bliver det en vigtig del af dit liv. Din krop er klog, og den ved, hvad du har brug for. Hvis du tager dig af din krop, tager du dig også af dine følelser. Husk, at du skal leve med din krop hele dit liv. At være mere opmærksom på den og tage bedre hensyn til den er det værd. Hvis du tager dig tiden, vil du forbedre din følelsesmæssige intelligens, såvel som din kropsbevidsthed.