Konfrontér dine mørkeste følelser for at blive glad

· februar 17, 2019
Lykkelige mennesker kan acceptere deres følelser og tanker uden at dømme dem. Med andre ord, kan de genkende dem. De reagerer dog ikke impulsivt på dem.

Er du glad, vred, kritisk eller bekymret? Det gode er, at det hele er i orden. Du skal være stærk for at konfrontere dine mørkeste følelser, og det er vigtigt for dit mentale helbred.

Det er vigtigt, at du konfronterer dine mørkeste følelser, da det giver plads til heling og derved at blive glad. Det er, hvad forskerne siger. Husk, at en følelse ikke kun er et ord; det er meget mere.

Livet er ikke altid en dans på roser. Det virker logisk at prøve at undgå de mest negative følelser og erindringer fremfor de gode. Men de mørke følelser og ubehagelige minder er en del af os og vores fortid.

Faktisk kan vores krop gemme vores mørkeste følelser som et sted for lidelse. Når vi konfronterer dem, stopper både den fysiske og psykologiske smerte. Viden og håndtering af skjulte, undertrykte negative følelser som nag, vrede eller bitterhed kan lindre vores fysiske smerter.

Ny forskning siger, at en person skal acceptere deres mørkeste følelser og forstå, at livet ikke altid er godt, for rigtigt at blive lykkelig.

Mand med hoved gemt i sky

3 måder at kontrollere vores følelser på

En undersøgelse, udgivet i Australian Journal of Psychology, har analyseret, hvordan vi skal konfrontere og kontrollere vores mørkeste følelser. Forskerne fandt tre måder, der kan hjælpe os med dette: Accept, kognitiv distancering og kognitiv forandring.

  • Teknikker til accept kan hjælpe folk med at forstå deres følelser, både fysisk og kognitivt. Accept er det første skridt mod at lære at kontrollere dem.
  • Kognitiv distancering opnås ved at se tingene fra et andet perspektiv. Hvis du eksempelvis observerer ting som fortælleren, vil det, med andre ord, gøre dig til tredjepart.
  • Teknikken til kognitiv forandring anvender en smule selvmedlidenhed. Forestil dig eksempelvis, at du taler med en omsorgsfuld person om dine mørkeste tanker og følelser. Du kan bruge en fantasiperson til at tale med og minde dig om dine egne styrker og evner.

Sådan konfronterer du dine mørkeste følelser

Når vi afviser eller ser vores følelsesmæssige tilstand som uacceptabel, benægter vi den del af os selv. Med andre ord, foretrækker vi ikke at tackle det, der har givet os så meget smerte. I stedet holder vi det ude. Det, vi har glemt, er, at en del af vores identitet er væk.

Selvom vi måske ikke kan kontrollere vores følelser, når vi føler os flove, kan vi acceptere dem. Hvis det gør os utilpasse, adskiller vi os fra den følelse, så vi ikke oplever den igen. Men som vi tidligere har nævnt, forhindrer benægtelse af vores følelser os i at blive lykkelige.

“En følelse giver ikke smerte. Modstanden eller undertrykkelsen af en følelse giver smerte.”

– Frederick Dodson

Kvinde griner under farverig paraply

Accept af følelser

Forskere fra University of California, Berkeley, har studeret hypotesen om, at accept af vores mørkeste følelser har en sammenhæng med bedre mentalt helbred. Grunden til det er, at accept hjælper os med ikke at reagere mod negative psykiske oplevelser.

En accept af negative emotionelle tilstande gør, at vi ikke oplever dem sådan, da vi accepterer dem, som de er, og ikke dømmer dem som gode eller dårlige. På den måde reducerer vi de negative associationer, vi har med disse følelser, og det hjælper på vores psykiske helbred.

Lykkelige mennesker kan acceptere deres følelser og tanker uden at dømme dem. Med andre ord, kan de genkende dem. De reagerer dog ikke impulsivt på dem. De genkender vrede, frygt og jalousi, samt bitterhed og frustration. Men i stedet for at lade dem tage styringen, accepterer de dem.

Som du kan se, gør en accept af vores mørkeste følelser os ikke til dårlige mennesker. Det giver os derimod ledetråde om os selv. Det er umuligt, hvis vi kun tænker på vores positive følelser, da selv vores skyggeside er en del af os. Vi er nødt til at acceptere det hele.

“Det er ikke muligt helt at undgå negative følelser, da livet handler om at opleve tilbagegang og konflikter.”

– Sauer-Zavala

Finch, D., Peacock, M., Lazdowski, D., & Hwang, M. (2015). Managing emotions: A case study exploring the relationship between experiential learning, emotions, and student performance. International Journal of Management Education. https://doi.org/10.1016/j.ijme.2014.12.001