Katastrofal tænkning: Når du laver en negativ video af alt

19 marts, 2019
I mange tilfælde er katastrofal tænkning meget fristende. At forestille os det værste scenario kan holde os fra at skuffe os selv, men vi betaler prisen for dette, ved at så korn af bitterhed i os selv.

Vi udtrykker ofte katastrofal tænkning på to måder. Den første indebærer at blæse en vanskelig eller negativ situation op, så den er ude af proportioner. Det andet indebærer at forestille os fremtiden, og kun visualisere de værste scenarier af de problemer, vi har, eller de situationer, vi står overfor.

Vi kan sige, at de, der har tendens til katastrofal tænkning, laver deres tanker om til en “negativ video”. Det er, som om deres sind producerer en hel film eller begivenhedssekvens. Disse begivenheder repræsenterer altid de værste ting, der kunne ske. Disse mennesker virker, som om de har brug for at gøre sig selv til martyr i deres egne forestillinger.

Folk med høje angst– og depressionsniveauer tænker ofte katastrofalt. Og denne måde at tænke på forhindrer dem i at forbedre disse tilstande.

Disse katastrofale ideer kommer i betragtning på grund af en forstyrret sindstilstand. Denne sindstilstand fører os til at fantasere om de værste, mest makabre eller mest forfærdelige muligheder. Lad os dykke dybere ned i dette.

Karakteristika ved katastrofal tænkning

Kendetegnende for katastrofal tænkning er, at den ikke er baseret på reelle risici. Disse tanker opretholdes næsten udelukkende i en imaginær dimension, der er konstrueret af fantasien. Med andre ord repræsenterer de farer eller trusler, som personen visualiserer, usandsynlige, men ikke umulige, resultater.

Forestil dig for eksempel en person, der er domineret af katastrofal tænkning, som kan mærke, at deres hjerte banker meget hurtigt. De kan ikke forbinde det med den kendsgerning, at det nok er, fordi de drak kaffe eller gik meget hurtigt i de sidste fem minutter.

I stedet tror de, at det er begyndelsen på et hjerteanfald, eller at det er endeligt bevis på, at de ældes hurtigt.

Nogen, der tænker katastrofalt, kan nægte at stige på et fly, fordi de “føler”, at de vil dø i en frygtelig ulykke. De kan også tro, at flyet vil styrte i havet, og de vil blive fortæret af hajer.

Som vi kan se, er katastrofale tanker ikke umulige, men de er yderst usandsynlige. En “katastrofe-tænker” forestiller sig fremtiden på værst mulig måde. Dette vil naturligvis have meget negative konsekvenser for deres følelsesmæssige tilstand og adfærdsmønstre.

En blond kvinde står i en mark med en lille sky

Oprindelsen af ​​katastrofal tænkning

Dette tankemønster har tendens til at gentage sig selv. Det er som en skabelon, der gælder for alt, hvad en person tænker på. De programmerer sig selv til at tænke over verden gennem forfærdelige vilkår.

Hvorfor sker dette? Som vi sagde før, er det en måde, hvorpå en person manifesterer deres angst og/eller depression. Disse sindstilstande nærer og fodrer sig selv. De vokser som en snebold og invaderer vores tankeprocesser. Katastrofal tænkning er blot udtryk for disse forhold.

For nogle mennesker bliver det også en slags forsvarsmekanisme. Det er som om, at det, at tænke på de værste resultater, giver dem mulighed for at føle sig lettet, når de usandsynlige scenarier ikke sker.

På en eller anden måde føler de sig, at det beskytter dem mod skuffelse og smerte. Ikke desto mindre sænker det dem bare længere ned i en pøl af unødig angst.

kvinde med tordensky

Konsekvenserne af katastrofal tænkning

Katastrofale tanker fører til følelser som frygt, vrede, at bære nag, skyld, tristhed og pessimisme, blandt andre.

På den anden side gør katastrofal tænkning os meget krævende. Det får os til at tro på, at alt og alle skal være perfekte. Således fører det os til at ende med at føle os evigt utilfreds og skuffet over alt og alle. Dette er ikke den bedste måde at leve på.

Derfor skal du vurdere, om dette er noget, du gør. Det kan skyldes et tidligere ubehag eller uløste konflikter, som du ikke har behandlet. Katastrofal tænkning beskytter dig ikke eller hjælper dig med at udlufte din angst. I stedet for gør det, at du ikke tager initiativ, gør dig til en nonkonformist, og fører til følelser af bitterhed.

  • Pereyra Girardi, C. I., Ofman, S. D., Cófreces, P., & Stefani, D. (2014). Traducción y Validación del Cuestionario de Cogniciones Catastróficas Modificado (CCQ-M): Un estudio preliminar en sujetos varones argentinos.