De 6 faktorer til ikke at vågne op træt

· september 17, 2018

Føler du konstant, at du vågner op og er træt? Føler du, at du helt sikkert kunne sove et par timer mere? Det er muligt, at selv når du går tidligt i seng for at få en god nats hvile, føler du dig træt, når du vågner op. Det er helt sikkert meget vigtigt, at tiden, du bruger på at sove, er meget vigtig for at vågne op med følelsen af at være veludhvilet. Men der er andre faktorer for at undgå at vågne op træt, som du måske overser.

I den forstand må vi antage, at vigtigheden af søvn ofte er undervurderet. Den negative indflydelse, som mangel på god søvn har på hukommelse, irritationsniveau og følelsen af ikke at komme nogen vegne, anerkendes ikke.

Hvis vi læser nogle undersøgelser relateret til dette problem, vil vi f.eks. opdage, at Verdenssundhedsorganisationen (WHO) anbefaler, at folk får mindst 6 timers hvile i døgnet. Organisationen siger, at kost og fysisk aktivitet er faktorer, der påvirker søvnkvaliteten. WHO insisterer på, at søvn ikke er en fornøjelse, men en nødvendighed. Fordi det påvirker vores evne til at fungere og vores følelse af træthed.Kvinde rækker ud mod vækkeur

6 vigtige metoder til at stoppe med at vågne op træt

Heldigvis er der mange tilpasninger i din livsstil, som du kan sætte i gang for at undgå at vågne op træt, bekæmpe træthed og genvinde din energi. Af den grund giver vi dig nogle råd, som giver dig mulighed for at starte dagen med energi. Husk det, da det vil påvirke din velvære betydeligt!

1. Inkludér sund mad i din kost

For at undgå at vågne op træt og have mere energi, er det første, vi anbefaler, at du fokuserer specifikt på fødevarer, der indeholder magnesium og jern, som nødder, fisk eller grøntsager.

Morgenmaden er et vigtigt måltid, hvor en skål havregryn eller et skive toastbrød kan aktivere dit stofskifte og hjælpe din krop med at vågne op.

2. Spis ikke aftensmad, lige før du går i seng

Fordøjelsesprocessen tager tid. På grund af dette bør du prøve at spise hver tredje eller fjerde time i løbet af dagen og undgå store måltider, når natten falder på.

Selv om dette måske ikke virker vigtigt, er det uden tvivl en af faktorerne til at undgå at vågne op træt. Husk, at spise aftensmad, lige før du går i seng, forhindrer dig i at sove. Det er, fordi kroppen skal være meget aktiv for at fordøje maden.

3. Drik ikke kaffe om eftermiddagen

Selv om det er rigtigt, at mange af os har brug for vores kaffe for at komme igennem dagen, har det vist sig, at drikke koffein efter kl. 14.00 påvirker søvnen. Koffein kan bestemt reducere kvaliteten og mængden af søvn, og som følge heraf vågner du op træt.

Hvis du er kaffeafhængig, skal du ikke være nervøs. Vi har ikke til hensigt at fratage dig din morgen energiindsprøjtning. Vi foreslår blot, at du ændrer din vane og sørger for ikke at indtage koffein efter frokost. Dette er så det ikke påvirker dig, når det er tid til at sove.

“Sygdom gør sundhed god, sult gør mæthed god og træthed gør hvile god.”

-Heraclitus af Ephesus-Kaffe påvirker dine hormoner

4. Brug ikke elektroniske enheder

Elektroniske enheder stimulerer sindet og holder os vågen. Du skal huske på, at lyset fra disse enheder kan ændre vores melatoninniveau. Dette hormon er ansvarligt for at kontrollere din søvncyklus.

På grund af dette anbefaler vi, at du ikke bruger elektroniske enheder, inden du går i seng. Dette omfatter computere og mobiltelefoner. I stedet skal du lave en anden aktivitet, som f.eks. læse i en bog.

5. Gør motion til en del af din daglige rutine

Det lyder måske modstridende, men det er en af faktorerne til af undgå at vågne tidligt. Regelmæssig motion kan hjælpe dig med at balancere dine hormoner, forbedre din resistens over for insulin og hjælpe dig med at falde i søvn, hvilket er vigtigt for at bekæmpe din mangel på energi.

Din krop er lavet til at bevæge sig. Så manglende aktivitet kan skabe problemer med dit humør, samt med langsommelighed og træthed.Kvinde løber i park

6. Følg en søvnplan

En af faktorerne til at undgå at vågne op træt er at have faste tidspunkter for at sove og vågne. Husk at holde dig til en rutine, så din krop ved, hvornår det er tid til at sove og hvornår det er tid til at være aktiv. Ved at følge en passende tidsplan vil du ligeledes fremme en højere søvnkvalitet, så længe du sover mere end det mindste antal timer, der kræves.

Du gør måske allerede de fleste af disse ting, men hvis ikke har du nu de 6 enkle nøgler til at undgå at vågne op for tidligt. Det forbedrer ikke kun din livskvalitet at gøre det. Det giver dig også mere energi til at tackle de udfordringer, du sætter for dig selv.