Følelsen af, at du ikke længere har lyst til at være social

Der er mange mennesker, som i de seneste måneder har haft mindre og mindre lyst til at gå ud, møde folk og socialisere. Faktisk kan de ty til undskyldninger og endda løgne for at undgå enhver form for social interaktion. Er du en af dem?
Følelsen af, at du ikke længere har lyst til at være social

Sidste ændring: 10 oktober, 2021

“Jeg føler ikke rigtig, at jeg har lyst til at være social længere. Jeg plejede at tage imod alle de invitationer, jeg fik, men nu er det virkelig svært for mig at komme ud og møde folk”. Hvis det lyder som dig, er du ikke den eneste. Faktisk har mange mennesker i de sidste 18 måneder i kølvandet på pandemien ændret deres sociale vaner.

Men er det virkelig et problem? Det er klart, at hver enkelt person beslutter, hvordan han/hun til enhver tid vil leve og beskæftige sig. Dette er ikke et patologisk problem. Dette særlige fænomen har imidlertid en vis social og psykologisk interesse. Det skyldes, at visse begivenheder nogle gange får os til at reflektere over visse aspekter af vores liv.

Før pandemien havde du måske bare en tendens til at gøre tingene af vane. Nu vælger du sandsynligvis at “mærke mere efter” og er derfor tilbøjelig til at få mere specifikke og følelsesmæssigt betydningsfulde oplevelser. I nogle tilfælde kan ønsket om at socialisere mindre dog blive problematisk og føre til social anhedoni. Vi tager et kig på dette her.

Social interaktion er en afgørende faktor for dit fysiske og psykiske velbefindende. Ikke desto mindre falder denne psykologiske virkelighed nogle gange på grund af forskellige faktorer.

Mand med tæppe om sig sidder alene ved vand, da han ikke har lyst til at være social

Hvorfor du føler, at du ikke længere har lyst til at være social

Det faktum, at du har tilbragt meget tid derhjemme, har muligvis ændret dig mere, end du tror. Det har f.eks. ændret dine interaktionsmønstre, og selv din måde at arbejde på har fulgt et andet mønster.

Desuden er dit hjem blevet et fristed. Faktisk er der de personer, der stadig undgår at gå ud i verden på samme måde som før, med den samme energi, entusiasme og selvtillid.

Det betyder, at mange mennesker nu oplever mindre lyst til at være social. De har det bare ikke på samme måde som før. Faktisk er det blevet så udbredt, at det er blevet udviklet til et fænomen. Professor Jeff Hancock har foretaget en undersøgelse i den forbindelse. I denne undersøgelse identificerede de det, de kaldte “butler løgne”.

Det er de undskyldninger, som du sender i beskeder, når nogen foreslår at mødes. Det ser faktisk ud til, at det på det seneste er almindeligt med beskeder som “min telefon var på lydløs, så jeg så ikke din besked”, ” jeg har ikke tjekket mine sociale medier for nylig” eller “jeg har så meget at lave” .

Det ser derfor ud til, at den tidligere hyperforbindelse og behovet for at reagere på næsten enhver invitation med det samme og sige ja helt sikkert har ændret sig.

Uden tvivl har interaktionsvaner ændret sig. I nogle tilfælde kan dette være gavnligt. Det giver dig mulighed for at investere mere i dig selv og beslutte, hvad der er bedst for dig til enhver tid. Det kan dog også nogle gange afsløre problemet med social anhedoni.

Du har det ikke godt

Når man ikke har det mentalt godt, har man bare ikke lyst til at interagere med andre. Faktisk har du måske ikke engang lyst til at forlade huset. Det er faktisk en trist realitet, at vi stadig ikke taler nok om de underliggende problemer bag angst og depression, som er stadig mere tydelige i befolkningen i dag.

I disse tilfælde har folk en tendens til at føle sig uinteresserede og opleve manglende energi og mod til at kommunikere med andre. De kan også opleve følelser af uvirkelighed og en mangel på mening i forbindelse med venner, familie osv. Desuden kan der bag disse former for realiteter ligge en humørforstyrrelse.

Social anhedoni

Social anhedoni er ikke direkte relateret til depression eller angst. Faktisk indebærer det en præference for ensomhed, manglende sociale færdigheder og et ønske om isolation. Personer, der lider af det, er ofte ekstremt psykologisk sårbare. Faktisk oplever de en fuldstændig mangel på interpersonel belønning i interaktioner.

Denne tilstand bliver ofte kronisk. Nogle gange er den også direkte forbundet med autismespektrumforstyrrelser eller skizofreni.

Genovervej, hvad og hvem du vil have i dit liv

Når du føler, at du ikke længere har lyst til at være social, kan du være midt i en vigtig overgang. Det skyldes, at svære tider ofte får dig til at reflektere. Derfor kan denne manglende lyst til at mødes med dine venner eller kolleger skyldes, at du overvejer at foretage nogle ændringer.

Øjeblikke med krise får dig til at genoverveje, hvad du ønsker i dit liv, og hvem du ønsker i det. Denne proces tager tid. Derfor er det normalt, at man ønsker at afbryde forbindelsen til verden, så man kan tænke sig om og træffe en beslutning.

Kvinde står alene på vej i skov

Du har brug for tid til at genvinde din lyst til at være social

Der er ingen grund til med det samme at vende tilbage til den måde, du var på. Faktisk er det ikke tilrådeligt, at du genvinder dit sociale liv på én gang og tager imod alle de invitationer, der kommer i din retning.

Det skyldes, at processen vil tage tid, og at du skal etablere et mønster for at genvinde dine reelle og fysiske forbindelser. Hvis du derfor føler, at din lyst til at være social ikke er den samme som før, skal du give dig selv lidt mere tid.

Start med at mødes med en nær ven. Udvid derefter din omgangskreds til at omfatte resten af dine yndlingspersoner. Når alt kommer til alt, tæller kvalitet mere end kvantitet, og hvis der er noget, vi alle har lært i de sidste måneder, er det, at livet både er begrænset og værdifuldt.

Derfor skal du nyde det i dit eget tempo, på den måde, du ønsker, og med dem, du ønsker. Der er ingen grund til at skynde sig.

Det kan interessere dig ...
Tilhørsforhold til en social gruppe forbedrer dit helbred og din lykke
Udforsk Sindet
Læs den på Udforsk Sindet
Tilhørsforhold til en social gruppe forbedrer dit helbred og din lykke

At tilhøre en social gruppe forbedrer dit helbred og din lykke, og derfor er det vigtigt, at du skaber "din stamme". Har du gjort det?



  • Dodell-Feder, D., & Germine, L. (2018). Epidemiological dimensions of social anhedonia. Clinical Psychological Science. Retrieved from https://doi.org/10.1177/2167702618773740
  • Hancock, Jeffrey & Birnholtz, Jeremy & Bazarova, Natalya (Natalie) & Guillory, Jamie & Perlin, Josh & Amos, Barrett. (2009). Butler lies: Awareness, deception and design. Proc. ACM CHI. 517-526. 10.1145/1518701.1518782.
  • Kim H, Florack A. When Social Interaction Backfires: Frequent Social Interaction During the COVID-19 Pandemic Is Associated With Decreased Well-Being and Higher Panic Buying. Front Psychol. 2021 Jul 29;12:668272. doi: 10.3389/fpsyg.2021.668272. PMID: 34393902; PMCID: PMC8357996.