Hvis du gør det samme igen, skal du ikke forvente anderledes resultater

september 23, 2017

På et tidspunkt hjalp den strategi, resource eller løsning, du anvender til et problem nu, dig med at få gode resultater. På det tidspunkt, da du var fortabt, trøstesløs og næsten ingen resourcer havde at anvende, kom det ud af ingenting. Du anvendte det, og det virkede. Så du har besluttet dig for at bruge det igen til dette problem, selvom det kræver anderledes resultater. Men nu synes det, som om resultaterne ikke er lige så succesfulde.

Det er sandt, at mange problemer kan løses med de samme strategier, der allerede har givet gode resultater. Derved er det i mange tilfælde smart at fortsætte med proceduren, der bragte os ud af en kompliceret situation.

Så længe vi ikke automatisk regner med, at det virker. Så længe vi ved, hvordan vi skal stoppe i tide og søge et alternativ, når vi ser, at dette ikke fungerer. Så i denne artikel giver jeg en anden måde at se dine problemer på. Du bestemmer, om du vil blive ved med at gøre det samme igen eller prøve noget nyt for at få anderledes resultater.

“Vi puster først til støvet, og så klager vi over ikke at kunne se noget.”

-Berkely-

Du er den bedste til at løse dit problem

Der er ingen bedre ekspert i et problem end den person, det hører til. Lyder det mærkeligt for dig, eller er det måske meget passende? Personen, der har et problem, er den største ekspert i det, fordi de normalt er dem, der har oplevet denne sværhed eller dette ubehag længst. Personen har endda nogle gange opretholdt situationen gennem deres forsøg med ineffektive løsninger, med formålet om at få den ubehagelige situation til at forsvinde hurtigere.

Du er den største ekspert i dit problem, personen, der ved mest om det, selvom du måske ikke har indset det.

Trist pige går med skyer bundet fast i en snor

Nogle gange er vi “fanget” i forsøg fra forrige løsninger, der måske har været effektive i andre situationer. Selvom vi tror, situationerne ligner hinanden, er forsøgene ikke succesfulde. Pointen er, at vi ikke indser dette og sidder fast der.

Vi gør det ved systematisk at gentage det, vi tror er effektivt, men det er ubrugeligt til at løse problemet i dets aktuelle form. Vi er nedsunkne i en ond cyklus, der er svær at bryde.

Jeg foreslår, at du observerer problemet, som om du var i et forhold med det. Når der er sværheder eller skænderier, hvad gør du så normalt for at få anderledes resultater? Bliver ved med handle på samme måde, eller prøver du at nå enighed eller lave et kompromis med din partner? Normalt vælges den sidstnævnte løsning. Hvad medfører denne aftale normalt? En forandring… Lav en aftale med dit problem!

Derfor, hvis du stopper op et øjeblik og reflekterer over, hvad der sker, vil du kunne identificere, hvad du har prøvet på så længe uden at have løst noget. Derfor, i stedet for at beholde det, kan du modificere eller fjerne det.

Gør noget anderledes og eksperimentér for at opnå anderledes resultater

Prøv at relatere til dit problem. Jeg mener at observere og analysere, hvordan du opfører dig. I mange situationer vil du finde dig selv fanget i det samme hul skabt af altid at gøre det samme. For eksempel, hvis du har et problem, og du altid klager over det, tror du så, det løser noget? Tror du, der er andre muligheder end altid at fokusere på det?

Ved at gøre mere af det samme, burde du ikke forvente anderledes resultater. Vend det rundt. Ville det ikke være bedre at gå efter at gøre noget anderledes? Tænk over det… Eller regner du med at ved at klage over, at tingene ikke er, som de burde, vil situationen på magisk vis ændre sig? Når du bager en kage og den brænder på, sætter du den så ind i en ovn ved samme temperatur næste gang?

“Hvis det, du gør, ikke virker, så tro ikke, at du er uegnet, prøv at gøre noget andet og se, hvad der sker.”

-Giorgo Nardone-

En fugl lander på en hånd

Søg efter anderledes strategier

Hvis du påfører strategier, der ikke virker for dig, så gå ud og led efter andre, der gør. Gør noget anderledes og se, hvad der sker! Snyd ikke dig selv. Nogle gange giver det ikke den forandring, vi vil have, at gøre mere af det samme. I stedet gør det det, vi troede var en løsning, til det sande problem.

For eksempel, når vi ikke er i stand til at sove og i stedet for at slappe af, fokuserer vi på at kalde på søvnen. Så gør vi det modsatte af det, der er anbefalet: at slappe af og distrahere vores tanker med stimuli, der ikke påvirker vores sympatiske nervesystem. Så hvis vi påfører denne løsning igen og igen, vil vi skræmme søvnen væk resten af natten. Det er præcis det modsatte af, hvad vi prøvede på. Dette sker også, når vi forventer angst.

Selv i forhold er det mere normalt, end vi tror: hun vil høre sin partners mening, men spørger ikke, fordi hun prøver at få ham til at gøre det, og han siger det ikke, fordi han tror, hun er ked af det… Begge tror, at de implementerer den mest passende reaktion til det, der skete, men det eneste, de gør, er at forhøje spændingen, mens de skaber et endnu større problem.

Forhold dig på en anden måde overfor dit problem

Vi har allerede sagt det: at gøre mere af det samme giver os ikke de samme resultater… Åbn andre døre, lær andre muligheder og andre synspunkter at kende. Vær mere bevidst, tag risici, bliv bekendt med de sensationer, du oplever.

Ændr dit forhold til problemet, og de passende handlinger vil ske.

En pige løber med en lyserød sky

Som Von Foerster ville sige, “Hvis du vil se, skal du lære at handle.” Hvis du forventer noget anderledes, gør noget anderledes og se, hvad der sker. Kun du er dine oplevelsers motor. Du er din skæbnes herre og din sjæls kaptajn.