3 måder at holde op med at bebrejde sig selv på

29 maj, 2018

Lad hver person bære sin egen skyld, og så vil der ikke være nogen skyldige. Thomas Harris, skaberen af den skræmmende karakter, Hannibal Lecter, havde nogle visdomsord til os. Han sagde: “at kaste skylden på din natur for dine fejltagelser, ændrer ikke på naturen af dine fejltagelser.” Det får dig til at tænke på brugen af skyld. Det opfordrer dig også til at tænke over, hvor vigtigt det er at holde op med at bebrejde sig selv for alt.

At være en perfektionist kan være godt, men du bliver nødt til at finde den gyldne middelvej. Ellers vil bebrejdelse gøre perfektionisme til en straf. Det meste af tiden vil du være i stand til at finde noget at forbedre. Som følge deraf vil du have svært ved at være tilfreds med dit arbejde.

Derfor er det vigtigt at arbejde på dine svagheder, men ikke så meget, så det bliver tvang. Hvis du befinder dig i denne foruroligende tilstand, kan du blive overvældet af skyld og frustration. 


“Når alle føler sig skyldige, er der ingen skyldige.”

Concepcion Arenal


Sådan stopper man med at bebrejde sig selv for alt

Hold op med at bebrejde dig selv. De dårlige ting, som sker, er ikke altid din skyld. Du bliver nødt til at lære omhyggeligt at undersøge situationen. Selvom noget er din skyld, er det ikke en god ide at bruge tiden på at minde dig selv om det.

Hvis ikke du kommer ud af den ondskabsfulde cirkel, hvor du konstant bebrejder dig selv, så ender du i et sort hul, som bliver svær at komme ud af. Men psykolog, Arturo Torres, har nogle behjælpelige strategier, du kan bruge til at bryde cirklen. Hvis du følger hans råd, kan du lære at stoppe med at give dig selv skylden for alt. 

Nærbillede af kvinde, der har valgt at bebrejde sig selv

Hvis du er i stand til at stoppe skyldfølelsen over det hele, så vil du være i stand til at imødegå livet med en positiv, konstruktiv indstilling. Det betyder ikke, at du ikke skal være opmærksom på konsekvenserne af dine handlinger. Eller at du skal ignorere de ting, som sker.

Pointen er at tage ansvar for det og handle på en konstruktiv måde. Led efter løsninger i stedet for at være fokuseret på problemet. Du bliver nødt til at ændre på din adfærd, og den måde du relaterer til dine omgivelser på.

Minimer betydningen af bebrejdelse og skyld

Det er normalt at føle sig ansvarlig for noget, som er sket for dig. Men det betyder ikke, at du skal føle dig skyldig for evigt. Dine følelser af skyld vil sikkert vare et stykke tid, men du behøver ikke at gøre dig selv til en martyr. Det bedste, du kan gøre, er at se det som et læringsgrundlag. I stedet for at straffe dig selv, så vær sikker på, at du ikke begår de samme fejl igen.

Lær af dine fejltagelser. På den måde internaliserer du den livslektion, som giver dig forståelse og minimerer din skyldfølelse. Det er ikke brugbart hele tiden at bebrejde sig selv. Der er ingen grund til det, og det er ikke fornuftigt. Alternativt så spørg dig selv, hvad der skete, og hvad der udløste det. Tænk over, hvad du kunne have gjort bedre, og hvad du kan gøre næste gang.


Tænk på skylden som en læringsproces. Tænk aldrig over den som en evig fordømmelse. Det er normalt at have det dårligt over det et stykke tid, men det er ikke noget, som bør vare hele dit liv. 


Analyser dine styrker og svagheder

Ingen er perfekte. Det lyder som en kliché, men det er sandt. Det er vigtigt at vide, hvad dine styrker er, og hvad du er god til. På den anden side, så bør du også identificere dine svagheder. Vær bekendt med dem, så du ved, hvornår det er mest sandsynligt, at du falder.

Det er åbenlyst, at du ikke kan gøre alt perfekt. Dette er en anden kliché, og den er sand. Du bliver nødt til at acceptere denne virkelighed – jo før jo bedre. Hvis du husker på og identificerer det, som du er god til og det, du ikke er, så vil du finde ud af det, som er dit ansvar, og det, som ikke er. Du vil være i stand til at vedkende, når du bliver nødt til at levere en større indsats.

Lad os sige, du falder over en kompliceret forhindring i dit liv. Hvis du er klar over den, kan du kan undgå den. Eller hvis du ikke kan undgå den helt, så kan du i det mindste evaluere den mulige fremgangsmåde. Når det er sagt, hvis du gør noget på grund af stolthed eller stædighed, skal du tage ansvar for din passivitet også.

Mand er igang med at bebrejde sig selv

Man kan stoppe med at bebrejde sig selv ved at se på, hvordan man er overfor andre

Mennesker, som føler sig skyldige, har det med at kritisere sig selv foran andre. De har det med at give sig selv skylden for ting, selv når de næsten ikke havde noget med det at gøre. Som følge deraf accepterer de en hver form for anklage om skyld fra andre. De mangler gennemslagskraft, så de gebærder sig på underlegen vis. Dette er normal dynamik i visse former for forhold.

Det er vigtigt at være reflekterende om tidligere oplevelser. Tag dig tid til at tænke over hver person, som var til stede, og deres ansvar i det. Du bør sætte spørgsmålstegn ved de anklager, som andre giver; tag dem ikke for givet. Det er alt for nemt at ende med at bebrejde sig selv, hvis man har et lavt selvværd. Det gør det også nemt for andre at give dig skylden.


“Lad hver person bære sin egen skyld og der vil ikke være nogen skyldige.”

-Antonio Porchia-


Endelig kan cirklen af selvbebrejdelse være en enkel proces, hvis du kender skridtene, du skal tage. Hvis du er i stand til at analysere din særlige situation, kan du opdage problemerne og prøve at omdirigere situationen. Det handler ikke om at straffe dig selv for dine fejltagelser. Det vigtigste er at lede efter alternativer og gå af andre veje, som giver dig mulighed for stadigvæk at vokse.