Gør noget skræmmende hver eneste dag

25 juni, 2018

Frygt er en kraft, der kan skubbe dig til at gøre gode ting eller lamme dig. Det kan få dig til at finde på måder at passe på dig selv og møde faren, eller indhegne dig selv væk fra verden. For at sikre, at frygt ikke vokser ukontrolleret, skal du stå imod det. Og der ligger udfordringen – gør noget skræmmende hver dag.

Folk, der elsker dig, vil sandsynligvis ikke opfordre dig til at gøre det. De vil trods alt beskytte dig. Faktisk forsøger dine kære ofte at overtale dig til ikke at tage risici, eller eksperimentere med ubehaget af at stå over for din frygt.

“En mand, der føler frygt i mangel af fare, opdager farerne for at retfærdiggøre sin frygt.”

-Alain-

De gør det med gode hensigter. Frygt er ikke ligefrem en behagelig følelse, selvom der er masser af mennesker i dag, som er afhængige af risikotagning. Under normale omstændigheder oplever mennesker frygt som en foruroligende følelse, som de vil slippe af med, så hurtigt som muligt. Det dårlige er, at den samme følelse bringer os til at vedtage en stillestående livsstil.

Gør noget skræmmende – forlad din komfortzone

Din komfortzone er alle steder, hvor du nemt kan styre alt. Det er et andet ord for det, der er rutinemæssigt, velkendt, nært osv. Derfor inviterer din komfortzone dig til at blive der, uden at udfordre dig selv, vokse eller bevæge dig fremad.

Barn går på stolper i skyerne

Når det er sagt, er det sundt at have nogle rum, som du ser som komfortzoner. Disse er fysiske eller følelsesmæssige rum, der giver dig mulighed for at lægge dine bekymringer til side. I din komfortzone kan du glemme beslutninger og nyde de små ting. I din komfortzone er din eneste bekymring ro. Disse rum er absolut nødvendige for at behandle erfaringer, assimilere dem og finde balance.

Det, der kan ske, er imidlertid, at dine komfortzoner bliver bobler, der holder dig væk fra berigende oplevelser. De fungerer som et tilflugtssted, som du aldrig vil forlade. De holder frygt væk, selv dem, du skal stå over for og overvinde for at vokse. At komme over visse typer frygt kan også være afgørende for at reducere din lidelse. Derfor, når nogen fortæller dig, “gør noget skræmmende”, er det, de grundlæggende gør, at invitere dig til at forlade din komfortzone.

Frygt er alle steder

I begyndelsen er frygt gyldig som en selvbevarende mekanisme. Når det vokser ukontrolleret, begynder det at invadere din sjæl som ukrudt. Det har en unik karakteristik – det nærer på sig selv. Frygt har en tendens til at stige og vokse af sig selv. Hvis du ikke stopper det, kan det øges uforholdsmæssigt.

Selvfølgelig har vi alle en smule frygt for at leve. Men vi løber også risikoen for at overgive os. Det sker ofte umærkbart. For eksempel er du bange for offentlige taler, så du opbygger et liv for dig selv, hvor du aldrig behøver at gøre det, eller du undgår enhver situation, der kræver offentlig taler. Det lyder logisk. Det, der derimod ikke er logisk, er, at du måske opgiver store og små muligheder, bare på grund af din frygt.

Dette kan også ske med mere relevante problemer. Ligesom lidelse, for eksempel. Du er bange for lidelse, så du undgår tusindvis af smukke oplevelser i livet, for blot at beskytte dig selv. Eller du er bange for at være alene, så du opgiver din frihed.

Gør noget skræmmende

Hovedpointen er, at den eneste måde at erobre din frygt på, er ved at møde den. Når du står over for din frygt, vil du indse, at du er i stand til det, og du vil blive modig. Mod nærer også sig selv.

Derudover begynder du at opdage andre facetter af dig selv, når du gør noget, der skræmmer dig. Du vil øge din selvtillid og din selvkærlighed. Det føles godt at være i stand til at overvinde grænser. Det er ikke for at sige, at der ikke er forskellige niveauer af frygt. Du kan ikke starte med noget, der skræmmer dig fuldstændig. Hvis du ikke er klar, vil du ende med at være mere bange, end da du startede, i stedet for at pleje dit mod.

Mand ser på hvaler som noget skræmmende

Så det kan være effektivt at gøre noget, der skræmmer dig hver dag. For at gøre dette skal du starte med små farer. For eksempel, hvis du er bange for mørket, skal du udfordre dig selv til at sidde i et par minutter i totalt mørke. Du vil komme ud af den udfordring med en følelse af at være lidt stærkere. Eller bare gå et stykke tid på et sted, du ikke er bekendt med, og hvor du ikke føler dig helt sikker på dig selv.

Du er den eneste, der ved, hvor du skal starte. Vil du prøve det?