Forvandl dine oplevelser til en kilde til positive følelser

juli 25, 2018 i Psykologi 0 Delt
Kvinde med sommerfugl i hånd

Den måde, hvorpå vi tænker på hver enkelt af vores oplevelser i livet, påvirker vores følelser, hvilket igen påvirker vores adfærd. De oplevelser, vi akkumulerer igennem årene, er ansvarlige for der, vi er i dag. Det kan være ødelæggende at holde fast i følelser, som skyldes en negativ vurdering af en oplevelse. Så lad os lære at se verden igennem nogle andre briller, og udvikle vores magiske evne til at forvandle ting til en kilde til positive følelser.

Husk på, at vi alle har evnen til at forvandle vores oplevelser. At udvikle denne evne og forvandle indflydelsen af disse oplevelser kan virke som en form for magi. Meditation, positiv bekræftelse, visualisering, mindfulness og at ændre dit opmærksomhedsfokus er bare nogle få måder at fremme denne magi på.

Meditationens kraft

Når man mediterer, handler det om, at man giver slip på sine tanker uden at blive fanget af dem, i en afslappet stilling og i fredelige omgivelser. Igennem vejrtrækningsteknikker kan du opnå en tilstand af afslapning, som giver adskillige følelsesmæssige og psykologiske fordele.

Kvinde mediterer i natur for at skabe en kilde til positive følelser

Fra et psykologisk og fysiologisk synspunkt kan meditation forårsage en ændret bevidsthedstilstand. Bevidst vejrtrækning og afslapning af muskulaturen er også gavnligt, i en kognitiv sammenhæng. Med træning i meditation kan du reducere dine depressive tanker, opnå større fred i dit sind og skabe en kilde til positive følelser.

Hvis du ændrer dit fokus, kan du skabe en kilde til positive følelser

Fysiologisk set tager det kun et par sekunder for kroppen at bearbejde informationen, og derefter genvinde sin normale tilstand, når en negativ følelse trænger ind i din krop. Men hvis du fortsætter med at tænke på, hvad der gjorde dig trist eller vred, vil denne fysiologiske proces gentage sig, og fange dig i den følelse, hvilket kan starte en ondskabsfuld cirkel.

Du kan ændre den følelse ved at ændre dit fokus. Når du føler en negativ følelse snige sig ind, så find et øjeblik til at trække vejret, og når du føler, at den bliver svagere, så fokuser på noget andet. Tænk på eller lav noget andet. Tænk på et godt minde, lyt til musik eller se en underholdende film, og fokuser på den i stedet for. 

Visualisering som en forandringsstrategi

Visualisering er en teknik, som støtter positivitet, producerer positive kemiske reaktioner i hjernen, beroliger kroppen og giver dig mulighed for at flygte fra din daglige rutine og stress for et øjeblik. Dette er en anden del af forandringens magi.

Elsa Punset tilbyder 250 hurtige rutiner til at forbedre dit daglige liv i bogen The Book of Little Revolutions. I “transformationshaven” opfordrer hun læseren til at tage et behageligt sted hen, hvor du ikke bliver forstyrret.

Derfra tilbyder hun følgende visualisering: “Forestil dig, at du går ind i en have. Du kan forestille dig haven, som du har lyst. I dette naturlige rum, giv dig selv lov til at transformere dig selv, lige som du har lyst: til et græsstrå, som svajer i vinden, et stykke ubevægeligt granit, en kæmpe, som løber mod haven, en farverig fugl, som flyver over træerne…”

Barfodet kvinde på jord med blade

De magiske kræfter ved positiv bekræftelse

At observere dine tanker er det første skridt mod at forstå, hvad dit sind består af. Det meste af det, du føler, er allerede bestemt af det, du tænker. Så ved at ændre den måde du tænker på, kan du ændre den måde, du føler og agerer på.

Du kan lære dit sind at holde op med at fokusere på negative ting, som kun tiltrækker negative følelser. Du kan i stedet henlede dine tanker mod positive bekræftelser og skabe en kilde til positive følelser. På den måde kan du lære at sætte en stopper for de negative fortolkninger, vi plejer at foretage.

Positive bekræftelser indebærer, at du ændrer dine negative tanker og forestillinger om dig selv, og giver dem en positiv forandring. (dvs. Jeg er…, Jeg kan…, Jeg er i stand til…).

Forvandl dine bekymringer til at leve i nuet

At være til stede her og nu er svært, især fordi vi ikke er vant til det. Det kræver opmærksomhed, lærdom og stræben efter at tilsidesætte negative tanker og bekymringer. Men hvis du når til dette trin, vil du have et redskab, som vil være brugbart, når det kommer til at fokusere på bestemte situationer og ignorere forstyrrende og forurenende tanker.

At være optaget af problemer fra fortiden eller skyldfølelse på grund af adfærd fra fortiden kan nære bitterhed og endda føre til depression. For at forvandle dine fortidige eller fremtidige bekymringer skal du leve i nuet. Nuet er en gave, og det er derfor, det hedder gave på engelsk, dens forvandlingsskraft er enorm.

“Jeg har haft mange bekymringer i mit liv og de fleste blev aldrig til virkelighed.”

Mark Twain

Fra internettet