Effekterne af gentagende tanker

01 juli, 2020
Gentagende tanker kan være din ven, men hvis du ikke laver nogle ændringer i din rutine, vil de blive dit værste mareridt!

Effekterne af gentagende tanker kan være dødelige, hvis du har brug for en ændring. Hvorfor? Fordi du er så vant til at gøre noget, og du ved, det ikke har dårlige konsekvenser, så du ender med at sidde fast og er ikke i stand til at ændre dig. Ønsker du at ændre din nuværende situation? Prøv noget nyt! Intet vil ændre sig, medmindre du foretager en ændring. 

Disse effekter blev først bemærket i sport, men det kan, med sikkerhed, overføres til andre områder i livet. Dette eksempel på gentagenhed sker, for eksempel, når du træner dine arme. Du vil træne, indtil du føler smerten i dine muskler. På den måde, ved du, at du laver noget.

Hvis du træner konstantvil du begynde at føle mindre og mindre smerte. Det vil ikke påvirke dig så meget mere. Derfor, skal du spørge dig selv, om du kan overføre dette til andre områder i dit liv?

Kvinde med gentagende tanker

Effekterne af gentagende tanker

Som vi har sagt ovenfor, betyder gentagende tanker, at jo mere du gør noget, des mindre effekt har det på dig. Misforstå mig ikke. Måske, på et eller andet tidspunkt i dit liv, vil du være nødt til at skabe en vane for at forbedre noget. Men, efter noget tid, er effekten ikke den samme.

Det er det samme, når du træner. Til at starte med, kan du træne tre gange om ugen og se fremragende resultater. Senere, er din krop blevet vant til det, og du er nødt til at yde en større indsats, hvis du vil blive ved med at forbedre dig. Ellers, mister du måske, hvad du har opnået indtil videre. 

Et andet eksempel kan være kaffe, alkohol eller stoffer. Til at starte med, bliver du tilfredsstillet af små doser. Senere, vil du dog have brug for mere og mere, fordi din krop er blevet vant til effekten. Du vil have brug for mere for at føle dig tilfredsstillet igen.

Det samme sker, når du forsøger at tabe dig i vægt. Du forbedrer dine vaner, træner, drikker vand og begynder at se resultater. Hvis du gør det samme igen og igen, vil din krop blive vant til det, og det vil være sværere for dig at tabe dig.

Hver gang, du føler, du sidder fast, er det formentlig en effekt af gentagende tanker. For at forbedre noget, er du nødt til at ændre noget.

“Hvis intet ændrer sig, er der intet, der ændrer sig. Hvis du bliver ved med at gøre det, du gør, bliver du ved med at få det, du får. Du ønsker en ændring, så lav en.”

-Courtney C. Stevens, The Lies about Truth

Billeder af forskellige udtryk

Sådan kan du arbejde med dine tanker

Selvom noget har virket for dig én gang, vil det få dig til at sidde fast, hvis du gør det igen og igen. Det handler ikke om at sidde fast, men at vide, du sidder fast, og at du ændrer det, du har gang i. 

Faktisk, er det ikke dårligt at sidde fast en gang i mellem. Du har formentlig arbejdet rigtig hårdt for at komme dertil, hvor du er. Så, i stedet for at have ondt af dig selv, skal du tænke på de gode ting, du har opnået, og hvad du kan gøre for at blive ved med at forbedre dig.

Husk på træningseksemplet. Hvis du bliver ved med at lave de samme øvelser, vil dine muskler tilpasse sig, og du vil ikke få nogen resultater. Ingen smerte, ingen opbygning.

“Det, du har her, vil ikke få dig derhen.”

-Marshall Goldsmith-

Glad kvinde

Hvorfor ikke tage til takke med, hvad du har indtil nu? Hvorfor ændre det, der har virket før? Er det, du har opnået indtil nu, ikke nok?

Nej, for det handler ikke om ambition. Det handler om personlig tilfredsstillelse. Hvis du kan gøre mere, hvorfor så ikke gøre mere? Uanset hvad, fører konformisme til kedsomhed. Når du keder dig, giver du op. At give op er ikke en mulighed. 

Ændring kan give dig et formål. Det vil hjælpe dig med at opnå det, du ønsker, og nå dine mål.