Bevægelse for at blive mere selvbevidst

08 marts, 2019
Du kan ikke heles fuldstændigt, hvis du ikke føler dig tryg i din egen krop. At slippe af med dine fysiske spændinger hjælper dig også med at komme af med dine følelser.

80 % af fibrene i vagusnerven, som forbinder hjernen med mange af vores interne organer, er afferente. Det vil sige, at disse fibre løber langs kroppens eksterne del og op til hjernen. Det betyder, at vi kan træne og direkte kontrollere vores aktiveringssystem gennem vejrtrækning og bevægelse. Du kan altså blive mere selvbevidst med bevægelse.

Denne måde at træne kroppen på har længe været grundlæggende i Kina og Indien. Forskning af østlig og alternativ medicin har fundet mere naturlige måder at forbedre vores fysiske tilstand på. Desværre er vi, i vores kultur, stadig skeptiske.

Du kan blive mere selvbevidst og finde dig selv ved at arbejde med din krop

Vi kan alle finde ud af at trække vejret. Men at lære at berolige og sænke din vejrtrækning er noget andet. Det er også vigtigt for mange mennesker i forhold til at vedholde deres mentale sundhed. Når du bevidst tager dybe, langsomme vejrtrækninger, fortæller du kroppen, at den skal sætte sit PSNS (parasympatiske nervesystem) på pause.

Rolig kvinde med landskab og fugle

Når du eksempelvis arbejder med effekterne af traume og svigt, kan emotionel regulering gøre en stor forskel i resultaterne. Ét aspekt er vejrtrækningskontrol. Jo mere fokuseret du er på din vejrtrækning, jo flere fordele får du ud af det.

Det er vigtigt at være opmærksom på starten og slutningen af vores vejrtrækning. Når en er afsluttet, skal vi vente et øjeblik, før vi starter den næste. Hvis du lægger mærke til, at luften kommer og går fra kroppen, vil du kunne forstå denne “vitale, naturlige handling”. Du vil naturligt blive mere selvbevidst.

Harmonisk krop og sind gennem yoga

Yoga er en traditionel disciplin fra Indien. Det betyder “en sammenslutning af fysisk og mentalt velvære”. Ordet har også et link til meditationsøvelser i hinduisme, buddhisme og jainisme.

Nogle typer yoga kan hjælpe dig med at finde de dybeste og mest glemte dele af dig selv. Yoga er mere end bare en træningsøvelse eller afslapningsteknik. Her er de primære fordele:

  • Udvikling af din bevidsthed. Det hjælper dig også til at blive bevidst om dit potentiale og dine naturlige evner, samt din modstandsdygtighed og din frygt.
  • Indre ro. Takket være sin afslappende effekt, hjælper det dig gennem livet på en rolig og selvsikker måde.
  • Forbedring af evnen til at være til stede i dit eget liv. Det lindrer smerte, reducerer stress, forbedrer vejrtrækning…
  • Bedre helbred. Der er en lang liste over alle de sundhedsmæssige fordele, yoga har. Det er eksempelvis godt for hjerte-kar-systemet, vægtstyring, vejrtrækning, fleksibilitet osv.

En undersøgelse af National Institute of Health (NIH) viste, at 10 uger med yogatræning reducerer symptomer på PTSD (posttraumatisk stress-syndrom). De patienter, der reagerede bedst, havde ikke haft succes med andre behandlinger.

Når du lytter til din egen krop med respekt og følsomhed, når du lærer at observere dit eget sind objektivt, og når du lærer at acceptere din indre verdens virkelighed, får du de største fordele af yoga.”

Kvinde dyrker yoga med udsigt over landskab

Bevægelse, der kan forbedre dit helbred

Nogle kulturer i Japan og Korea fokuserer på at øge bevidstheden af bevægelse, samt øjeblikket. Disse er evner, som traumatiserede personer ofte har problemer med. Kampsport som aikido, judo, taekwondo, jujitsu og capoeira (fra Brasilien) kan hjælpe. De har ting til fælles som fysisk bevægelse, vejrtrækning og meditation.

Yoga, taichi, gigong i Kina eller rytmisk trommespil fra Afrika støtter også idéen om, at du kan få det bedre gennem selvbevidsthed. Jon Kabat-Zinn er en af pionererne inden for behandling, der prøver at forbedre kommunikation mellem krop og sind. Han taler positivt om at blive mere selvbevidst.

I 1979 startede han klinikken Stress-Reduction Clinic med målet om at hjælpe folk med at forbedre deres selvbevidsthed.

“Hvis du stopper med at prøve at gøre dig selv til mere, end du er, af frygt for at du er mindre, end du er, vil, hvem end du er, blive meget lysere og gladere og lettere at leve med.”

Jon Kabat-Zinn

Opmærksomhed på dine kropslige sanser kan hjælpe dig med at anerkende dine følelsers op- og nedture. Når du kan anerkende dem, bliver det lettere for dig at kontrollere dem. Øvelse af selvbevidstheden beroliger dit parasympatiske nervesystem.

Det reducerer også risikoen for en “kæmp eller flygt”-reaktion. Det betyder, at kropslig bevidsthed hjælper dig med at udlede følelser og impulser, som er blokeret.

Kvinde mediterer i skov

Din sanselige verden opstår foran dig

Du kan ikke heles fuldstændigt, hvis du ikke føler dig tryg i din egen krop og bliver mere selvbevidst. At slippe af med dine fysiske spændinger hjælper dig også med at komme af med dine følelser. Bevægelse hjælper dig til at trække vejret dybere og få disse spændinger ud af kroppen.

Det hjælper for misbrugte børn, soldater med PTSD, ofre for seksuelt misbrug, flygtninge osv. Alle deres historier er beviser på, hvor effektiv ekspressiv terapi kan være.

Der kommer først støtte til terapeutisk behandling, når der er beviser for effektiviteten. Der gik næsten 40 år fra opfindelsen af penicillinens antibiotiske egenskaber i 1928 (af Alexander Fleming) til vores fulde forståelse af, hvordan det virker, i 1965.

Cowen, V. S., & Adams, T. B. (2005). Physical and perceptual benefits of yoga asana practice: Results of a pilot study. Journal of Bodywork and Movement Therapies. https://doi.org/10.1016/j.jbmt.2004.08.001