At danse hjælper med at styre angst

december 15, 2018
Dans forbinder dine følelser med kroppen. Derfor kan det at danse hjælpe dig med at styre angst.

Motion øger vores følelsesmæssige velvære. At sætte vores kroppe i bevægelse gør, at hjernen udskiller serotonin, et hormon, der er direkte relateret til humøret, såvel som endorfiner (kemiske stoffer, der fremmer følelsen af tilfredshed). Derfor anbefales det at danse for at styre angst, stress eller tristhed.

Det er dog ikke alle, der er villige til at begynde at dyrke sport. Nogle mennesker synes, det er kedeligt. Andre mener, at det er for meget arbejde. Det er også nogen, der bare ikke kan finde motivationen til at gå i gang. At danse er en god mulighed for disse mennesker.

Faktisk beviser nogle undersøgelser, at denne aktivitet hjælper folk med at styre angst og lindre den fysiske spænding, der forekommer i forbindelse med en negativ mental tilstand.

For mange mennesker repræsenterer dans en form for frigørelse, en fantastisk måde at udtrykke sig selv på, såvel som et tilflugtsted i hverdagen. Det er en sjov aktivitet, men det er også udfordrende.

Derfor er dans ideel for dem, der har brug for at distrahere dem selv, mens de gør noget positivt. Da det er sådan en forskelligartet og sjov aktivitet, fremmer den også kreativiteten!

Nogle undersøgelser viser, at kroppen har en stor indflydelse på sindet. På grund af den måde vores krop bevæger os på, når vi danser, kan vi sige, at det at danse hjælper med at styre angst eller enhver anden negativ følelse, som vi kan have. Lad os dykke dybere ned i denne teori.

At danse hjælper med at styre angst, stress og negative tanker

At styre angst og andre følelser ved at danse

At danse giver mange fysiske og mentale fordele. Denne aktivitet gør det muligt for os at eksternalisere vores følelser gennem bevægelserne i vores krop. Vores følelser kan blive forbundet med vores bevægelser, hvilket fører til et naturligt udtryk af vores indre.

Blandt alle de retninger, der findes indenfor dans, har nogle vist sig at være mere terapeutiske end andre. For eksempel mener en undersøgelse, at tango er et godt middel til personer diagnosticeret med depression og Parkinsons sygdom.

“Dans er det skjulte sprog i kroppens sjæl.”

-Martha Graham-

Desuden gør dans, at vores tanker bliver mere enkle og rolige, og det kan endda få dem til at gå væk, da vi ikke tænker på andet end vores bevægelser. At danse hjælper med at håndtere angst, fordi det får os til at glemme vores negative tanker og fokusere på aktiviteten.

Faktisk er der en undersøgelse foretaget af Peter Lovatt, som viser, at dans hjælper hjernen med at skabe nye tankeveje og neurale netværk.

Psykologiske fordele ved dans

Lad os se de psykologiske fordele ved dans, og hvordan det kan hjælpe dig med at styre og reducere din angst.

Det hjælper dig med at finde dig selv

At danse kan hjælpe dig med at finde en følelse af harmoni med dig selv. Det giver dig mulighed for at lære dig selv at kende gennem dit kropssprog. Derudover vil det få dig til at forstå dine følelser på et dybere niveau. På den måde vil du kunne forstå din angst bedre og udtrykke den. Det er en form for følelsesmæssig styring.

par danser

At danse i grupper, eller endda bare have en dansepartner, kan hjælpe dig med at finde en forbindelse og etablere relationer med nye mennesker.

Det forbedrer dit humør

Når du danser, er du så fokuseret på at have det sjovt, at du glemmer din frygt og dine bekymringer. Det er derfor, at dans er stærkt anbefalet til dem, der føler sig ensomme, såvel som for dem, der lider af angst og alvorlig stress.

Det forbedrer din koncentrationsevne

Dette er en af ​​hovedårsagerne til, at vores sind skubber de negative tanker til side, mens vi danser. Denne aktivitet kræver en masse mentalt fokus, da det er vigtigt at tænke omhyggeligt på alle de bevægelser, vi laver. At danse hjælper os med at koncentrere os bedre. Det hjælper os med at være i nuet.

Det øger dit selvværd

At danse er ikke en nem aktivitet. Det tager tid og kræfter for at blive god! Denne proces hjælper dig med at indse, hvor meget du kan forbedre dig, hvis du sætter dig ind i det og arbejder hårdt. Det vil øge dit selvværd. Du vil helt sikkert føle dig meget mere selvsikker!

Vi kan derfor konkludere, at det at danse hjælper med at styre din angst. Det er takket være alle dets fordele og positive aspekter. Det får dig til at føle dig fuld af energi. Det forbedrer din fysiske ydeevne. Det hjælper dig med at fokusere på nuet. Det hjælper dig med at skubbe de negative og truende tanker til side.

“Glem dine problemer og dans.”

-Bob Marley-