Seks afgørende ting for at udtrykke følelser

22 september, 2020
Hvis følelser er så oprigtige, hvorfor bruger vi så så meget energi på at undertrykke, skjule og holde dem for os selv?

Du kan udtrykke følelser ved at sætte ord på dem, og det er, derfor, en nærmest healende øvelse. Nogle gange, er der ikke en specifik teknik, der direkte kan facilitere en ændring i vores humør. Dog, er den blotte handling at udtrykke det, der er inde i os, sundt og befriende.

Måske lyder det nemt. Dog, vil du, gennem personlige erfaringer, opdage, at det vil blive nemmere, når det bliver en vane for dig. I et stort omfang, afholder sociale og kulturelle betingelser dig fra at åbne op.

Andre ting, der kan påvirke dig, er frygt, skam, forsøge at gætte, hvad andre tænker, osv. Derved, af en eller anden grund, undertrykker du det, du gerne vil sige højt, så hele verden kan høre det.

“Følelser er det universelle sprog, og de skal æres. De er det autentiske udtryk for, hvem du er på dit dybeste sted.”

-Judith Wright-

Er det upassende at udtrykke følelser?

Folk med forskellige smiley'er foran deres ansigt
At udtrykke dine følelser er en befriende handling.

Det er aldrig upassende at udtrykke følelser, selvom traditioner og populære fordømmelser har fortalt dig noget andet. I den forbindelse, vil en svækket tradition kun betyde, at det vil være lettere for de nyere generationer at udtrykke deres følelser, og at du vil være nødt til at aflære en del af det, du allerede har lært fra samfundet. 

Vi begynder at opleve følelser, så snart vi bliver født. Som babyer, græd og grinte vi for at udtrykke os selv. Dernæst, lidt efter lidt, udviklede en hel række af følelser sig: Vrede, frygt, skyld, glæde, tristhed, kærlighed… Du spørger måske dig selv: Hvis følelser er så oprigtige, hvorfor bruger vi så meget energi på at undertrykke, skjule og holde dem for os selv?

Tidligere nævnte vi, hvordan der er mange sociale restriktioner, der begrænser os. For eksempel, er fraser, såsom “mænd græder ikke” eller “piger er ikke attraktive, når de råber eller skændes” begrænsende.

Hvis børn ikke vokser op i et miljø, der fremmer deres emotionelle udvikling i løbet af barndommen (det kan være direkte, men det er også effektivt at have gode rollemodeller), så er det normalt for dem at vokse op og afvise deres emotionelle verden.

Dette er, i fraværet af en succesfuld emotionel uddannelse, i princippet, en intelligent løsning. Barnet eller teenageren siger: “Jeg vil ikke dykke ned i et felt, jeg ikke kan håndtere”. 

Dog, er det, der startede som en ideel løsning for at undgå store problemer, modarbejdende på den lange bane. Vores biologiske sammensætning virker til at være designet til at føle, før vi tænker. Så, det er ikke en god idé at afvise det, der er skrevet i vores natur. Uanset om vi kan lide det eller ej, vil det blive ved med at påvirke os.

Måder, hvorpå det kan blive nemmere at udtrykke følelser

Hvis du ved, hvordan du kan udtrykke følelser på en hensigtsmæssig måde, vil det resultere i positive ændringer i forskellige områder. Her, vil vi fortælle dig nogle afgørende ting til at håndtere dine følelser bedre, og, dermed, forbedre din emotionelle intelligens:

Katarsis

Den kontrollerede frigivelse af energi bliver opnået ved at udtrykke følelser. Ordet “katarsis” betyder renselse. Og, i denne forbindelse, som det er påstået af Aristoteles i hans bog Poetics, er det en emotionel, legemlig, mental og spirituel renselse.

Ophobning af negative følelser er en byrde, der, før eller senere, vil gøre dig vred, bitter og endda hævngerrig. Før eller senere, vil det påvirke dit mentale og fysiske helbred. 

Indre fred

Hvis du befrier dig selv fra negative følelser, vil det give dig muligheden for at forløse enhver skade og finde indre fred. Det vil gøre det lettere at nå en tilstand af mental og spirituel ro, hvor du ved og forstår det, du har været igennem, uden fortrydelse. På den måde, vil det fremme din modstandsdygtighed (evne til at blive stærk af modgang).

Ydermere, giver indre fred dig jordforbindelse, så du vil føle dig gladere og tilfreds. Det er muligt, fordi du er mere oprigtig med dig selv og udtrykker dine følelser ordentligt.

Kvinde, der nyder frisk luft
Hvis du ved, hvordan du skal udtrykke dine følelser, vil det gavne dig positivt i forskellige områder af dit liv.

Emotionel velvære ved at udtrykke følelser

Hvis du opnår indre fred, vil det bringe dig et skridt tættere på at føle den emotionelle velvære, vi alle længes efter. Et perspektiv, hvorfra du kan identificere de ting, der behager dig.

Selvrespekt

Ved at udtrykke dine følelser selvsikkert, vil du befri dig selv fra at være afhængig af andre folks meninger. Hvis du anerkender det, du føler, håndterer dine følelser korrekt og udtrykker dig selv, vil det hjælpe dig med at genvinde dine medfødte rettigheder og sætte grænser. 

Det vil sige, at respektere dig selv og være sikker over for andre folks misbrug, mishandling og giftighed.

Selvstændiggørelse ved at udtrykke dine følelser

Når du har opnået renselse og selvrespekt, ved at udtrykke dine følelser, kan du sige, at du har kontrol over dit emotionelle liv.

Når du er i balance med dig selv og dine personlige ønsker og følelser, så er du kongruent. At opnå dette vil give dig magt over dit liv og dets konstante ændringer og gøre det muligt for dig at bevæge dig fremad og vokse.

Pålidelighed

Foruden at redde dit fysiske og emotionelle helbred, vil det forbedre dine relationer med andre, hvis du udtrykker dine følelser på en sund måde. Det vil gøre det muligt for dig at skabe sundere bånd, baseret på ærlighed, tillid og respekt.

Når du præsenterer dig selv, som du er, uden frygt for dine følelser, så vil du, åbenlyst, projicere en mere autentisk personlighed. Det vil få dig til at inspirere til selvtillid hos andre.

Eksempel på at udtrykke følelser gennem kram

Som du kan se, åbner det op for en hel verden af muligheder, hvis du udtrykker dine følelser. Det vil hjælpe dig med at håndtere din emotionelle energi og bygge relationer, der er baseret på tillid, hvor intimitet og meddelagtighed er muligt. Er du klar til at udtrykke dine følelser?

Goleman, D. (2012). Inteligencia emocional. Editorial Kairós.