7 måder at forhøje oxytocinniveauet på

16 august, 2017
 

Oxytocin er meget mere end det “kærlighedshormon”, som det er almindeligt kendt som. Udover at det fremmer social interaktion, så sænker oxytocin blodtrykket og kortisolniveauet. Det forhøjer smertetærsklen, mindsker angst og stimulerer alle slags positive sociale interaktioner. Det fremmer også vækst og heling.

Effekterne af oxytocin, ligesom de andre kemikalier, der virker som signalstoffer i hjernen, afhænger mere af ændringer end af totale koncentrationer. Oxytocin hjælper os med at reagere passende på de krav, vores sociale miljø stiller, samt i kritiske situationer, ved at variere koncentrationen i forskellige områder af hjernen. 

Så i stedet for at fokusere på oxytocinniveauet generelt, skal vi spørge os selv, hvordan vi kan opnå disse ændringer på visse tidspunkter for at nyde gavn af disse effekter. I nogle situationer, som seksuelt samvær eller under barnefødsel, udskilles oxytocin naturligt.

Men der er også andre måder at øge oxytocinniveauet på for at reducere stress og få det bedre. Undersøgelser har også vist, at jo mere oxytocin, der bliver frigivet, desto nemmere er det at frigive mere. Det betyder, at hvis man udfører de følgende handlinger, så vil det blive nemmere at få det godt. Selv hvis modgang, smerte og stress lurer rundt om hjørnet.

Fysisk kontakt

Oxytocin udløser et belønningssystem, som aktiveres og deaktiveres i romantiske forhold. Det er velkendt, at seksuelle forhold øger oxytocinniveauet. Men det udløses kun hos mænd, når de får en orgasme sammen med nogen, de har et følelsesmæssigt bånd med.

 

Men fysisk kontakt fra seksuelle forhold er ikke det eneste, som øger oxytocinniveauet. Generelt øger kram, kys og kærtegn også hurtigt dette niveau. Og det er ikke nødvendigt at have seksuelt samvær eller overhovedet have en partner for at gøre dette. Kram, kys og kærtegn kan gøres sammen med venner, familiemedlemmer og endda kæledyr.

Opmuntrende ord

At få en kompliment kan opmuntre, trøste og få en til at have det godt med sig selv. Disse opmuntrende ord kan få én til at føle sig elsket og værdsat. Følelsen af velvære øges også, når man siger disse opmuntrende ord til andre.  

Ord er et kraftfuldt værktøj til at løfte andres humør og ens eget. De kan overbringe venlighed, medfølelse og kærlighed. De forbinder os til andre og får oxytocinniveauet til at stige hos begge parter.

At lytte til andre

At lytte er en fantastisk måde at få mere oxytocin på. Alle ønsker at føle sig anerkendt. Vi vil alle gerne vide, at vi bliver hørt og accepteret. Når man er fysisk tilstede, mens man lytter til den anden, så skaber det en forbindelse mellem jer. At lytte opmærksomt og ignorere alle distraheringer giver en følelse af belønning, som ikke kan sammenlignes med andet.

 

Lyt med dine øjne uden at blive distraheret af din telefon eller noget andet. Lad være med at multitaske, når nogen har brug for din opmærksomhed. Giv al din opmærksomhed til den person, som taler til dig. Kig dem i øjnene, mens du lytter til, hvad de siger.

Meditation

Meditation beroliger kroppen, og sindet frigøres fra stress. Vi anser det ofte som værende en tradition med dybe rødder i østlig kultur, men det betyder ikke, at andre ikke også kan få gavn af dets kraft.

I vestlig kultur kommer ordet “meditation fra det latinske ord meditatĭo, hvilket oprindeligt betød en slags intellektuel øvelse. Derfor er meditation et godt værktøj til afslapning. Både for kroppen og for sindet. Så når man ikke er i en kæmp-eller-flygt situation, bliver oxytocin udskilt. Denne balance reducerer blodtrykket og frigører sanserne.

“Meditation og bøn frigør sjælen.”

-Og Mandino-

 

Motion

Motion handler ikke kun om at holde kroppen sund. Det øger også endorfin- og oxytocinniveauet og stimulerer iltcirkulationen i hjernen og andre dele af kroppen. Den mængde hormoner, som frigøres i hjernen under motion, er også nyttig.

 

For at opnå alle disse fordele, så behøver man ikke tage i fitnesscentret, tage ud at løbe eller køre på cykel, hvis man ikke kan eller ikke har lyst. At gå en tur eller udøve moderat motion derhjemme er nok til at udløse oxytocin og hurtigt få det bedre.

At græde

Undersøgelser har vist, at en defensiv kontrol af ens følelser mindsker oxytocinniveauet. Ophobningen af energi, som kommer fra at undertrykke ens følelser, skaber stress og fysiske problemer.

At græde er en måde at frigøre denne energi på. Tænk på, hvordan du har haft det efter de gange, hvor det har virket, som om du ikke kunne stoppe med at græde. Du har sikkert følt dig afslappet, som om du havde mediteret i en time eller motioneret moderat. Så derfor er effekten af at græde på oxytocinniveauet lignende dem, der er beskrevet ovenover.

“Tårer fjerner smerte.”

-Ramón Gómez de la Serna-

At være generøs ved at give til andre

Vi får det godt, når vi giver til andre, og når de giver til os. At være generøs og gavmild, såvel som uselvisk at give andre din tid, skaber en følelse af taknemmelighed og opblomstring. Og det frigør store mængder oxytocin.

 

En anden gestus, som frigør oxytocin, er at give en gave fra hjertet. Man har ikke brug for en undskyldning for dette, såsom en stor begivenhed eller fejring af et jubilæum. At tænke på den anden person med omsorg og ønsket om at gøre dem glade udløser virkelig noget oxytocin.