Sådan kan man håndtere selvkritik

Du er nødt til at forpligte dig til at gøre det, der gør dig lykkelig. På denne måde vil alt komme let til dig, og succes vil være garanteret.
Sådan kan man håndtere selvkritik

Sidste ændring: 13 maj, 2021

Det er forståeligt at føle sig nervøs over noget, du virkelig brænder for og ønsker at få succes med. Nogle gange er succes bare ikke en del af skæbnen. Hvis du lærer at håndtere selvkritik, stopper du med at lægge unødvendigt pres på dig selv.

Når du prøver at ændre, hvordan du handler, hvordan du ser ud eller hvem du hænger ud med, kan du blive et offer for selvkritik. Dette sker normalt, når du arbejder på dine mål og prøver ikke at fejle. Det kan sætte sit præg at forsøge at ændre, hvem du er, for at behage alle.

Ekstrem selvkritik kan have negativ indflydelse på din mentale sundhed. Det kan også påvirke, hvordan du forholder dig til mennesker, fordi det får dig til at tro, at folk forventer for meget af dig.

Det meste af tiden eksisterer disse forventninger ikke. Nu hvor vi er enige om, hvor dårlig selvkritik er for dig, hvordan kan du så tackle det og begynde at elske dig selv mere?

Dreng ser på sig selv i spejl for at håndtere selvkritik

1. Giv ikke for meget selvkritik

For det første kan det være svært at indse, at du er den eneste, der presser dig selv. Det er meget sandsynligt, at folk omkring dig ikke er så krævende, men du bekymrer dig stadig over, hvad de måske synes.

Du er nødt til at forstå, at dette stammer fra din manglende selvtillid og behovet for perfektion. Hvis du konstant kritiserer dig selv for dine præstationer, udseende eller forhold, vil du kun få dig til at få det dårligere både mentalt og følelsesmæssigt.

Vær ikke så hård mod dig selv

Det kan blive til onde cyklusser at dømme og overdrevent kritisere dig selv. Derfor er du nødt til at lære at skelne mellem konstruktiv og destruktiv kritik. Det er giftigt at kritisere dig selv over trivielle ting. I stedet for skal du ikke være så hård ved dig selv og lære af dine fejltagelser.

Prøv at overvinde frygten for afvisning

Mennesker er sociale væsener, hvorfor det meste af det, vi gør, involverer andre mennesker. Derfor er en af folks største frygt afvisning.

Hvis du er for selvkrævende, kan det føre til angst ikke at være en del af en gruppe. Du skal dog forstå, at ikke alle vil kunne lide dig, og at det ikke burde være et problem.

Tegning af person, der går op ad trappe til succes

2. Lær af de cyklusser, du oplever, for at håndtere selvkritik

Du kan ikke være glad hele tiden, og undertiden betyder det ikke så meget for dig at nå dine mål. Alle gennemgår interne cyklusser, såsom at håndtere dine hormoner, eller eksterne cyklusser, såsom at håndtere forhold. Det er normalt at opleve nogle op- og nedture i dit daglige liv, men du må ikke være for hård mod dig selv, fordi du har en dårlig dag.

Sådan kan man håndtere selvkritik

Hvis dette sker, og du begynder at kritisere dig selv, skal du tænke over, hvad der skete den dag, uge eller måned. Den dårlige oplevelse vil have indflydelse på, hvordan du har det med dine præstationer, og du er nødt til at erkende, hvad der får dig til at føle dig nede.

Hvordan du håndterer selvkritik vil hjælpe dig med at forstå, hvorfor du føler og handler, som du gør.

Tænk over, hvad du har opnået

Selv hvis du allerede ved, hvorfor du føler, som du gør, men du stadig er vred eller trist, kan du prøve dette. Hvis du går tilbage i tiden og tænker over, hvad du gjorde rigtigt, hvad du opnåede, eller hvordan du fik dine kære til at føle sig stolte af dig, vil du begynde at få det bedre. Du kan forestille dig selv i lignende situationer.

Smilende kvinde med armene over hovedet på kontor

3. Gør, hvad der gør dig glad

Du er nødt til at forpligte dig til at gøre det, der gør dig lykkelig. På denne måde vil alt komme let til dig, og succes vil være garanteret.

Ved at afslutte det, du påbegynder, vil du hjælpe dig med at håndtere selvkritik og give dig en grund til at elske dig selv. Vælg et job, der gør dig glad, holder dig aktiv og hjælper dig med at danne bånd med positive mennesker.

Ingen vil elske dig, hvis du ikke først elsker dig selv. Således skal du finde lykke i dig selv og acceptere, hvem du er.

Det kan interessere dig ...
Albert Ellis: øvelse til at stoppe med at føle skam
Udforsk SindetLæs den på Udforsk Sindet
Albert Ellis: øvelse til at stoppe med at føle skam

Er du bange for at blive gjort til grin? Albert Ellis giver os nogle øvelser til at overvinde skam, så vi kan lære, at vi ikke behøver andres anerkendelse.



  • Thompson, R., & Zuroff, D. C. (2004). The Levels of Self-Criticism Scale: Comparative self-criticism and internalized self-criticism. Personality and Individual Differences. https://doi.org/10.1016/S0191-8869(03)00106-5
  • Longe, O., Maratos, F. A., Gilbert, P., Evans, G., Volker, F., Rockliff, H., & Rippon, G. (2010). Having a word with yourself: Neural correlates of self-criticism and self-reassurance. NeuroImage. https://doi.org/10.1016/j.neuroimage.2009.09.019
  • Joeng, J. R., & Turner, S. L. (2015). Mediators between self-criticism and depression: Fear of compassion, self-compassion, and importance to others. Journal of Counseling Psychology. https://doi.org/10.1037/cou0000071