Opmærksomhedskontrol, forbind dig med nutiden igen

februar 28, 2019
Udøvelsen af opmærksomhedstræning er en proces og en aftale med livet og med dig selv. Målet er ikke at ændre, hvad du udlever og føler. Dens mål er at ændre den måde, du relaterer til disse ting på.

Vi er ikke vant til at være til stede i nutiden. I de fleste tilfælde er din krop der, men ikke dit sind. Vi har været vant til distraktioner, multitasking og udviklingen af delvis opmærksomhed. Resultatet er frakobling fra dit indre selv. Udøvelsen af opmærksomhedskontrol kan hjælpe dig med at løse dette problem.

Opmærksomhedskontrol er en mental tilstand, der hjælper os med at fokusere al vores opmærksomhed på det, vi gør eller ønsker. Det virker endda som en muskel – jo mere vi bruger den, desto stærkere bliver den.

Stephan Bodian blev gennem et årti uddannet som zen buddhistisk munk og psykoterapeut. Ifølge ham, ligger nøglen til mental fred ikke i omstændighederne, men i hvordan du reagerer på dem. Så når vi koncentrerer enhver form for energi, herunder mental energi, opnår vi ubegrænset styrke.

“Opmærksomhedstræning gør det muligt for os at blive virkelige mennesker. Når vi er virkelige mennesker, ser vi dem omkring os som virkelige. Og livet opsamler hele sin rigdom.”

-De Nhat Hanh-Fokuseret mand ved computer har masser af ideer, der ses som tegninger

Vigtigheden af opmærksomhedstræning

Hvis du vil lykkes i ethvert aspekt af livet, bør du dyrke din opmærksomhed på et enkelt mål. Fast besluttede og fokuserede mennesker har en tendens til at arbejde mere og udføre flere opgaver hurtigere. De har tendens til at have job, der betales bedre, og større netværk af venner.

Alle job bør udføres med koncentration. Ifølge Ian Fleming, hvis du fejler i vigtige ting, er det, fordi du ikke har interesse for dem eller mangler koncentration. Evne vises og værktøjerne stilles til rådighed af sig selv, når du gør det.

Opmærksomhedskontrol er også vigtig for trivsel. Det kan holde os fra at udvikle frygt og angst. Tanker kommer og går som skyerne på himlen på en blæsende dag. At vide, hvordan man kan fokusere, kan være vores anker. Der, hvor vandet er dybest og også der, hvor det er mest roligt.

Faktisk var det kun fra en tilstand af indre ro, at mennesket kunne opdage og skabe fredelige omgivelser. Jo mere ro du føler, desto mere succes og indflydelse vil du kunne opnå. Mental ro er en af visdommens smukke juveler.

“Glæden ved produktiv fokus skal erstatte, i en moden mand, glæden ved at blive spredt.”

-Charles Baudelaire-

Kvinde med lukkede øjne oplever, at opmærksomhedskontrol giver større velvære

Opmærksomhedskontrol hjælper dig med at være til stede

At øve din opmærksomhed hjælper dig med at fokusere al din energi. Når opmærksomhed spredes gennem dit sind og din krop, bliver du i stand til at skubbe din frygt og dine bekymringer til side. På denne måde forbedres din produktivitet. Dette skyldes, at du bliver fokuseret på nutiden – her og nu – og du føler dig bedre tilpas.

Kreativiteten forbedres også, når du koncentrerer dig. Når dit sind er fri for ekstern støj, er det lettere at tænke på det, som du vil udrette, og blive inspireret.

Derudover kan du også spare dig selv tid, takket være denne evne. Det er ikke det samme at gøre noget, mens man tænker på tusind ting på samme tid, som at være helt fokuseret. I det første tilfælde mister du mere tid. I det andet gør du bedre brug af den.

Den langsigtede løsning

Som du kan se, det, som opmærksomhedstræning giver os, er en forbindelse til nutiden. Den inviterer os også til at opleve et mere fuldkomment liv. Dens udøvelse hjælper dig med at undgå at miste dig selv i, hvad der sker omkring dig.

Men det er også vigtigt at indse, at det ikke er løsningen på ethvert problem. Det vil ikke ændre dit liv fra den ene dag til den anden.

Udøvelsen af opmærksomhedstræning er en proces og en aftale med livet og med dig selv. Målet er ikke at ændre, hvad du udlever og føler. Dens mål er at ændre den måde, du relaterer til disse ting på. Det er hemmeligheden.

“For at reducere det uendelige til det endelige, det uopnåelige til den menneskelige virkelighed, er der kun én vej. Det er koncentration.”

-Théophile Gautier-

Tang, Y. Y., & Posner, M. I. (2009, May). Attention training and attention state training. Trends in Cognitive Sciences. https://doi.org/10.1016/j.tics.2009.01.009