Jeg kan bare ikke vente - jeg er utålmodig

28 maj, 2018

At være utålmodig er en af ​​vores tids træk, og vi får mange blandede meddelelser om emnet. Hundredvis af artikler og dokumenter fremmer ideen om at have en mere rolig holdning til livet. På samme tid, som et samfund, værdsætter vi alt, hvad der hjælper os med at gøre tingene hurtigere. Vi er kommet til det punkt, hvor vi bliver frustrerede, hvis internettet tager mere end 5 sekunder om at forbinde. Og må Gud forbyde, at nogen er for lang tid om at trykke på speederen, når lyset bliver grønt.

Det er vigtigt at huske, at utålmodighed er en indlært adfærd. Selvom der fysiologisk er organismer, der reagerer på omstændigheder med mere energi, fører det ikke til mangel på tålmodighed. Kultur og uddannelse er det, der giver en manglende evne til at vente eller tolerere noget, der sker langsomt.

“Tålmodighed er de svages styrke, utålmodighed er den stærkes svaghed.”

Immanuel Kant

Eksperter forbinder det at være utålmodig med manglende evne til at tolerere frustration. For det første er der ingen grund til, at det, at du ikke får det ønskede resultat hurtigt, skal forårsage angst. Ikke desto mindre er vi presset af den sociale efterspørgsel om at gøre alt hurtigt på den ene side, og på den anden har uddannelse en tendens til at opdele indsats og resultater. Vores kultur opmuntrer til ideen om, at man skal få det, man ønsker, jo hurtigere jo bedre.

Utålmodighed og nuet

Den følelsesmæssige opfattelse af tid har lidt af væsentlige ændringer i nyere tid. Vi lægger for stor værdi på nutiden og her og nu. Derfor er vi urolige, når vi ikke opnår øjeblikkelige resultater. Så oversvømmes vi af nutiden, og det gør os hurtigere, end vi kan klare. Resultatet er, at vi er fyldt af angst.

Æggeskal med streger indeni

Begreberne mellemlang og lang sigt bliver vage for mange mennesker. Vi værdsætter ikke processen mere, vi ser kun resultaterne. Tanken om, at tiden er kort og vi ikke skal spilde den, er meget populær, så alle har travlt. Tiden er nu en indikator for konkurrenceevnen.

Indtil for nylig havde forsinkelser ikke en negativ konnotation. Folk accepterede dem som en naturlig del af livet, især for arbejde relateret til kreativitet. Alle antog, at der var nogle ting, der tog længere tid end andre. De lod dem flyde uden at skynde sig. I dag er det næsten umuligt. Derfor søger mange mennesker efter metoden eller genvejen, der hurtigt tager dem til deres destination.

Irritation og impulsivitet hos en utålmodig person

Utålmodighed er en stram snor, der bliver mere og mere spændt med ethvert øjeblik. I den ene ende er den indsats, du lægger i, og i den anden er det forventede resultat. Mellem de to er en periode, som mange mennesker vil reducere så meget som muligt.

Kvinde, der fanger vandmænd, er ikke utålmodig

Derfor er en person, der er utålmodig, ofte i en konstant tilstand af irritation. De lider af en slags grådighed overfor tid. De vil have alt til at ske hurtigt, og det er aldrig hurtigt nok for dem. Hvis noget tager to minutter, vil de have det til at tage et. Og det fortsætter. Da det er umuligt for ting at ske øjeblikkeligt, bliver de vrede og spændte.

Det er også almindeligt for en utålmodig person at være impulsiv. Deres besættelse for hastighed bliver til et behov for altid at handle hurtigt. Ofte stopper de ikke op for at tænke på, hvad de skal gøre, eller hvad de skal sige. Selv om de måske skal tage tilbage, hvad de gør eller siger senere, er deres første instinkt at reagere. Det gør irritationen endnu værre.

At overvinde utålmodighed

Utålmodighed er ikke i dine gener. Det er ikke en del af din menneskelige sammensætning. Som vi sagde før, er det et mønster af adfærd, som du lærer. Når man ser på det fra dette perspektiv, er det muligt at omskole dine følelser til at opføre sig mere konstruktivt. Der er forskellige måder at opnå dette på, men en af ​​de mest effektive er at øve tålmodighed.

Dråbe på lilla blad

Måden at gøre det på, er i første omgang at vedtage en langsommere rytme. Bliv ikke frustreret. Det er godt at starte med åndedrætsøvelser. Fem minutter om dagen til at trække vejret dybt og langsomt. Denne enkle øvelse ændrer din puls og din hjerneaktivitet. Dette vil hjælpe dig med at miste følelsen af, ​​at du spilder tid, når du skal sænke farten eller vente.

Det er værd at dyrke tålmodighed. Jo roligere du er, desto mere sandsynligt er det, at du får gode resultater. Du kan også planlægge din tid bedre og have mere passende følelsesmæssige reaktioner. Du vil øge den værdifulde følelse af selvkontrol og undgå at gøre eller sige ting, du vil fortryde senere. Prøv at finde frem til situationer, der får dig til at vente lidt. Hvis dit tilfælde ikke er patologisk, vil det være nok til at genuddanne dig selv.