Du bør give dig selv tid, men også kærlighed

maj 5, 2018

Vi går igennem vores dage uden at give os selv et par minutter til at se, hvordan vi har det. Følelsesmæssig uvidenhed kan undertiden være en overlevelsestaktik på et bestemt tidspunkt, men det er en meget slem vane, hvis du vil være sund. For at bekæmpe denne fristelse er der ingen bedre medicin end at give dig selv tid, og det skal være kvalitetstid. Det skal være den slags, der efterlader en god smag i munden.


En af de bedste måder at gøre det på, er at give dig selv kærlighed: små doser af daglig kærlighed. Du begynder at forbinde dig med dit indre selv. Læs videre og lær nogle praktiske måder at elske dig selv på.

At lære at give dig selv tid og kærlighed

Vi giver vores kærlighed til andre mennesker, næsten hver dag. Men vi har en dårlig vane med at glemme os selv. Men der er ikke noget bedre støttesystem for glade forhold og personlig velvære end selvkærlighed. Kan du forestille dig en bedre investering?

Pige med hjerteballon minder om at give dig selv tid og kærlighed

Hvis du giver dig selv kærlighed i små doser, vil du fremme et sundt selvværd. Vi kan definere selvværd som den positive holdning, vi har over for os selv. Det opfordrer os til at tænke, føle og handle på den mest tilfredsstillende måde. Hvis du vil give dig selv kærlighed, så læs videre.

Lær om dig selv

Dette første aspekt er grundlæggende. Hver enkelt af os er unik. At lære om dine styrker og svagheder hjælper dig med at finde ud af, hvor du skal investere mere tid og energi. Og glem ikke, at vi hele tiden ændres, så vi vil aldrig stoppe med at opdage nye ting om os selv.

Acceptere dig selv ubetinget

At acceptere dig selv betyder at anerkende dig selv. At gøre det ubetinget betyder at gøre det, uanset hvad vores begrænsninger er, og hvilken situation vi er i. Du ønsker ikke at blive din egen værste fjende.

Respektere og værdsætte dig selv

Den største støtte, du har, er din egen, så længe du respekterer dig selv. Derfor er det vigtigt at huske på, at du ikke kun er en samling af dine fejl, men også en samling af dine sejre. Hvis du skal kritisere dig selv, skal det i det mindste være konstruktivt. Du har gjort mere godt, end du tror…

Overveje dit fulde potentiale

Ud over hvad du har opnået, er der en hel verden af ​​muligheder. Du ændrer dig hele tiden, så det er målet at lære at gøre mest ud af forandringen. Ordspillet om, hvordan du aldrig er for gammel til at lære, er berømt af en grund …

Opbygge gode forhold

At have sunde forhold med andre vil hjælpe dig med at komme ind i gode vaner og gøre dig glad. Der er ikke noget bedre end at være sammen med folk, der får dig til at føle fred.

Arbejde på dit helbred og lykke

Fokus på at være glad er grundlæggende, men altid så længe vi husker, at det er godt at udskyde kortfristet tilfredsstillelse, for at opnå langsigtet tilfredstillelse. I dette tilfælde er lykke mere end bare balance. Det drejer sig om intelligent at træffe valg baseret på tid og omstændigheder.

Være opmærksom på dine behov

Det er umuligt at være sund og glad uden at være opmærksom på, hvad du har brug for, hvad enten det er fysisk eller psykisk. Derfor er du nødt til at stoppe og reflektere over, hvordan du har det.

Invester i kvalitetstid

Når du har lært at give dig selv kærlighed, kan du give dig selv tid, rigtig kvalitetstid. Fordi et par minutter, hvor du er virkelig til stede, er mere værd end tusindvis af timer, hvor du er fraværende og frakoblet.

“Tiden er ikke guld, fordi guld er ingenting værd. Tiden er livet. “
José Luis Sampedro

Du kan starte med at afsætte en del af din dag til at tjekke op på dig selv. Tid til at spørge dig selv, hvordan du har det, om du er på den rigtige vej til at nå dine mål, eller om du har brug for en kort pause for at afbryde myldret af tanker i dit sind. Det handler om at give dig selv tid til at slappe af og finde fred.

Maleri af pige

En øvelse, der kan være nyttig, er dyb vejrtrækning. Det er en ret simpel aktivitet: Prøv at trække vejret 10 gange i minuttet. I starten vil det være svært, fordi du er vant til at gøre det omkring 16 eller 17 gange i minuttet, men du lærer det med øvelse. En dyb vejrtrækning vil også hjælpe dig med at centrere dig selv i nutiden og ikke begrave dig under et bjerg af konstant bekymring.

En anden mulighed er at dedikere tid i din uge til at gøre noget, du kan lide. Du vil ikke bare have det sjovt. Det er også en måde at give dig selv kærlighed og opmærksomhed på.

Endelig må vi ikke glemme, at hvis du ikke giver dig selv tid og kærlighed, kan du ikke give det til nogen anden. Så du skal give dig selv tid til at give dig selv kærlighed. På den måde vil du være klar til at give folkene omkring dig den største gave – din kærlighed.