Angstsymptomer, du bør kende til

marts 15, 2019
Angstsymptomer varierer normalt fra person til person, afhængigt af den psykologiske tilstand, som hver person lider af.

Hver person oplever angst på forskellige måder. Angst er som en væske, der beholder sin farve, men som tilpasser sig den modtager, som den befinder sig i. I denne metafor, er farven et sæt af angstsymptomer, der manifesterer sig i de fleste tilfælde.

I alle tilfælde fører angst til en psykologisk tilstand af akkumulerende symptomer. Således virker ethvert problem til at veje dobbelt så meget, og ethvert tilbageslag bliver enormt.

Hidtil ligner mængden af ​​diagnoser, der passer på tilstanden af angstlidelse, meget den, der passer på tilstanden af depression. Så meget, at det kan være fristende at se de to fænomener som sider af den samme mønt. Derudover ved vi, at antallet af diagnoser stiger hvert år, og at angst påvirker flere kvinder end mænd.

Vanskeligheder ved at diagnosticere angstlidelser

Nu er der et studie, der blev udført af Royal College of Psychiatrists i England, som har foreslået, at det ikke er nemt at foretage en præcis diagnose, når det kommer til angst.

Forskellige fagfolk fra forskellige områder (læger, psykiatere, sygeplejersker, psykologer, fysioterapeuter med flere) deltog i denne undersøgelse. De påpegede, at det er meget nemt at forveksle angstsymptomer med andre kliniske tilstande.

Derfor er mavesmerter ikke altid forårsaget af dårlig fordøjelse eller rygsmerter er resultatet af dårlig kropsholdning. Sandheden er, at angstlidelser kan forårsage mange problemer.

“Angstens intensitet er proportionel med den betydning, som situationen har for den berørte person, selv om de ikke er opmærksomme på årsagerne til deres angst.”

-Karen Horney-

mand med angstsymptomer tager sig til hoved

De fem områder indenfor angstsymptomer

Vi kan gruppere angstsymptomer indenfor fem områder. Det er almindeligt at opleve forskellige symptomer fra hver af dem. For eksempel kan en person med social angst lide af klassiske symptomer som rysten, prikkende følelse og svimmelhed. Ligeledes kan de også lide af kognitive symptomer.

Lad os se på kendetegnene for hver kategori.

Fysiske angstsymptomer

  • Takykardi
  • Åndedrætsbesvær
  • Trykken for brystet
  • Svimmelhed
  • Sveden
  • Muskelspændinger
  • Mavepine
  • Udmattelse
  • Hovedpine

I øvrigt, hvis disse symptomer er intense og langsigtede, kan de føre til mere alvorlige forhold. For eksempel søvnløshed, spiseforstyrrelser, mangel på seksuel lyst, svækket immunforsvar mv.

På den anden side er det meget almindeligt, at disse angstsymptomer får personen til at tro, at de lider en form for fysisk sygdom. Derfor er det meget vigtigt at ty til psykologer, der kan hjælpe med at finde årsagen til disse symptomer.

En pige, der tager sig til hoved, oplever angstsymptomer

Kognitive symptomer

Kognitive symptomer er relateret til de tanker, som angst normalt genererer. De mest almindelige er:

  • Konstant bekymring
  • Katastrofale tanker
  • Hukommelsesproblemer
  • At give ubetydelige fakta overdreven betydning
  • Stress
  • Koncentrationsbesvær
  • Vanskeligheder ved at træffe beslutninger
  • Tvangstanker
  • Følelser af tomhed
  • Fornemmelser af fremmedhed overfor velkendte omgivelser
  • Usikkerhed
  • Frygt for at miste kontrollen
  • Selvmordstanker

Følelsesmæssige angstsymptomer

Følelsesmæssig eller affektiv angst er en anden betingelse, som vi skal tage højde for, især hvis det er konstant.

  • De mest almindelige følelsesmæssige angstsymptomer er apati og ængstelighed.
  • Humørsvingninger og irritabilitet.
  • Gråd.
  • Nervøs latter.

Adfærdssymptomer

Et af de mest tilbagevendende angstsymptomer er undgåelse. Det er meget almindeligt for patienter med denne type tilstand at undgå visse situationer og handlinger.

De føler for det meste, at de kan komme ud for at lide af et angstangreb, som de ikke vil være i stand til at kontrollere. Deres usikkerhed kan få dem til at tro, at jorden under deres fødder er et minefelt.

Derfor er det meget almindeligt at opleve følgende:

  • At føle sig blokeret eller handle impulsivt.
  • At have ændringer i kropsudtryk, såsom overdreven langsommelighed eller hyperaktivitet.

Sociale symptomer

  • Vanskeligheder ved at have samtaler eller at tale for meget.
  • Uinteresse for hobbyer, de engang var lidenskabelig om.
  • Behov for ensomhed og isolation.
  • Undgå fælles aktiviteter som at arbejde eller interagere med venner.
En mand løber væk fra monster, der symboliserer angstsymptomer

Afslutningsvis, som vi kan se, er angstsymptomer lige så varierede som de er udmattende. Tøv derfor ikke med at konsultere en specialiseret professionel, hvis du befinder dig i denne situation.

Mange mennesker besøger deres praktiserende læger regelmæssigt uden at indse, hvad der virkelig ligger bag deres søvnløshed, udmattelse eller vedvarende hovedpine. Således kan rådgivning hos en psykolog forbedre dit mentale, fysiske og følelsesmæssige velvære.

  • Ellis, Albert (2013) How to Control Your Anxiety Before It Controls You. Ediciones Paidós
  • Mulholland, C. (2017). Anxiety disorders. In Psychiatry by Ten Teachers, Second Edition (pp. 78–91). CRC Press. https://doi.org/10.1201/9781315380612