Genert betyder ikke kedelig

16 maj, 2017

De fleste af os har nok været generte på et tidspunkt i vores liv. Men at være genert er ikke en sygdom eller et specielt stort problem i de fleste tilfælde.

Generthed er mere som et beskyttende skjold. Vi gemmer det inde i os selv for at undgå at blive sårede. Selvom det nogle gange kan have den modsatte effekt.

“Generthed er mistillid til selve kærligheden, der vil glæde men frygter, at det ikke kan.”

-Moliére-

Genert er ikke det samme som kedelig. Det er bare en anden måde at være på.

Udviklingen af generthed

At reflektere over udviklingen af genertheden gennem ens liv er en meget interessant måde at promovere selvbevidsthed på. Mange af os har ændret os fra at åbne op til andre i barndommen til at være mere generte i voksenlivet, eller modsat.

Denne forandring er nogle gange påvirket af præstationer og eksponering i det offentlige. Det har forårsaget os en masse angst eller fået os til at have det ubehageligt.

“Ingen sag producerer så mange slag som en få høj mening af vores egen vigtighed.”

-Samuel Johnson-

Derfor er generthed nok ikke en genetisk faktor, men en del af ens personlighed. Det er påvirket af biologisk temperament, men meget mere indvirket af sociale interaktioner. Så vi burde huske dette, sammen med udviklingen af generthed, for at kunne forstå vores egen generthed.

Offentlig eksponering involverer altid at lægge vores evner og kompetencer for andres domstol. Og gennem barndom og ungdom er vi så bange for at blive evalueret, dømt og kritiseret.

Oven på alt det, hvis de mennesker, du er eksponeret til, ikke har medfølelse eller er respektfulde, kan dit sociale selv begynde at føles meget sårbart. Det vil træne dig til at føle på den måde i fremtidige lignende situationer.

Så for at beskytte os selv fra denne sårbarhed, gemmer vi os inde i os selv, bange for, hvad andre mennesker vil tænke, men også uden at indse, at vi aldrig 100% vil vide, hvad andre tænker.

Er generthed et problem?

Generthed er et kendetegn, der ikke er problematisk generelt. Men hvornår begynder det at blive et problem?

  • Når det forårsager meget psykologisk stress.
  • Når det holder os fra at opnå professionelle mål, fordi vi er bange for at arbejde i hold.
  • Når det holder os fra at spørge efter den hjælp, vi har brug for.
  • Når vi er virkelig interesserede i at lære nogen at kende men ikke vil gøre det, fordi vi er for generte.

Generthed kan gøre, at nogle af os virker uvenlige, kedelige eller usikre; men også som mystiske, forsigtige og behagelige.

Hvis du forstår, at din generthed ikke er en karakterfejl, vil du føle meget mindre psykologisk press, og at tingene vil føles meget mere naturlige. Det er vigtigt at vide, at selv om du er indadvendt, kan du stadig etablere venlige forhold med andre mennesker.

Et lille smil, en hurtig og direkte sætning og et godt miljø kan være det perfekte setting til at spørge om nogle ting og komme ind i en samtale.

Ting, der vil hjælpe dig med at overkomme din generthed

  • Bedre kendskab til dig selv. At vide hvilke situationer, der vil give dig mest angst, og reflektere over, hvad de har til fælles.
  • At lære at administrere din angst og stress gennem vejrtræknings- og afslapnings-teknikker.
  • Træn, træn, træn. Det vil være den bedste kur.
  • Eksponer dig selv for situationer, hvor du er nødt til at være sammen med andre mennesker. Og hvis noget går galt, tag det ikke så seriøst. Du lærer en evne, det er bare det.
  • Øv dig foran et venligt publikum, før du taler i offentligheden. Dette vil gøre dig bekendt med simple ting som afvigelse, kropssprog, udtale, volume og tone.

Generthed, der får dig til at have det ubehageligt, kan forbedes, men glem ikke at generthed også kan være en charmerende kvalitet. Det gør dig ikke lad, kedelig eller asocial. Det er bare en anden social og kommunikativ stil.