Flow og engagement: Er du en strømmende flod eller en stagnerende dam?

Der er visse tilstande, som beskriver daglige oplevelser af nydelse. Disse er flow og engagement. Find ud af mere om dem her.
Flow og engagement: Er du en strømmende flod eller en stagnerende dam?

Sidste ændring: 19 januar, 2023

Motiverer det, du gør, dig? Hvis svaret er nej, hvad har du så til hensigt at gøre for at ændre det? Er du en strømmende flod eller en stillestående dam? I denne artikel vil vi overføre de to begreber flow og engagement til området for personlig og mental sundhed.

De er begge blevet meget uddybet inden for organisationer og arbejdspsykologi, og deres anvendelse er interessant, når de anvendes i den personlige sfære på daglig basis.

Både flow og engagement henviser til den måde, hvorpå du bevæger dig gennem livet på en engageret og flydende måde. De henviser til oplevelsen af flow med de begivenheder, der sker for dig, din motivation og passion for de aktiviteter, du udfører, og din udholdenhed over for visse vanskeligheder.

“Begreberne flow og engagement henviser til optimale og yderst behagelige oplevelser, der er kendetegnet ved fokuseret opmærksomhed og koncentration, eksistensen af udfordrende mål og kontrol over situationen, tidsforvrængning og iboende nydelse.”

-Salanova-

Smilende kvinde udenfor

Flow og engagement: Hvad er flow?

Oplever du flow? Dette begreb henviser både til en oplevelse og en tilstand. Det er som de briller, du ser på livet gennem.

Mihály Csíkszentmihályi var psykolog af ungarsk-amerikansk oprindelse og bragte dette intuitive begreb til live. Han så flow som den optimale oplevelse af nydelse. Det opstår, når et individ er motiveret og trænet til at udføre en aktivitet, der samtidig er udfordrende.

I en tilstand af flow bringer du det bedste frem i dig selv uden at være klar over det. Desuden bruger du alle dine ressourcer og dit potentiale til at nå dine mål. Samtidig kontrollerer du både dine omgivelser og dig selv.

Intrinsisk og ekstrinsisk motivation

De aktiviteter, du udfører, skal være forstærkende for dig på en intrinsisk måde. Der findes to former for motivation, nemlig ekstrinsisk og intrinsisk.

  • Ekstrinsisk motivation indebærer, at man gør noget for at opnå noget andet, eksternt. Du arbejder f.eks. for at få penge eller laver et lækkert måltid til din familie, så de kan nyde det.
  • Intrinsisk motivation henviser til det, du får ud af en aktivitet, uanset om du opnår noget eksternt. Du kan f.eks. arbejde og føle dig tilfreds, eller du kan søge et job, der får dig til at føle dig bedre tilpas. På den anden side laver du måske mad, fordi du nyder det eller finder det afslappende.

De aktiviteter, der gør det muligt for dig at forblive i en tilstand af flow, skal være intrinsisk tilfredsstillende. De skal aktivere de indre motorer, der gør det muligt for dig at fokusere på dem i en sådan grad, at du mister tidsfornemmelsen, når du udfører dem.

“Flow er en mere isoleret proces og relateret til specifikke egenskaber eller opgaver.”

-Salanova-

Flow og engagement: Hvad er engagement?

Mange forfattere ser engagement som en positiv følelsesmæssig tilstand. Den er relateret til opfyldelse, engagement og opslugning af de ting, der får dig til at føle dig tilfreds. For psykologen Segovia er engagement kendetegnet ved tre egenskaber:

Kraft

Kraft indebærer et højt energiniveau og mental aktivering samt villighed og disposition til at gøre en indsats og holde ud på trods af vanskeligheder. Det er den mest adfærdsmæssige komponent af engagement.

Kraft er kendetegnet ved mental modstandskraft og lysten til at gøre en indsats i de aktiviteter, du udfører.

Dedikation

Dedikation vedrører det at være entusiastisk, at være stolt af sig selv og følgelig at føle sig inspireret. Det er også ledsaget af følelser af vigtighed og udfordring og er den faktor med den største forudsigelsesværdi. Derfor er det den vigtigste med hensyn til tilfredshed.

Dedikation henviser til engagement og følelser af entusiasme og stolthed over det, du er, og det, du gør.

Nedsænkning

Du tror måske, at det er dårligt at blive sænket ned i noget. Det kunne dog ikke være længere fra sandheden. Faktisk forstås sund fordybelse som en tilstand af koncentration. Det er følelsen af, at tiden går hurtigt, og at du har svært ved at trække dig væk fra det, der opsluger dig, fordi det får dig til at føle dig så godt tilpas.

Tilfreds kvinde hvilet sig på sofa og besidder både flow og engagement

Flow og engagement: Er du en strømmende flod eller en stillestående dam?

At lære at bevæge sig med livet er en kunst, som vi alle kan lære at nyde. Du er nødt til at stoppe op og se på dine omgivelser og finde ud af, hvordan du kan forbedre dem. Du bør også udføre selvomsorgshandlinger, der giver dig oplevelser af flow og engagement.

Afslutningsvis henviser både flow og engagement til iboende og positive typer motivation, men med nogle forskelle. Salanova hævder for eksempel, at engagement er en tilstand, der varer længere, er mere stabil over tid og er mere generel. På den anden side ser han flow som en mere isoleret proces, der er relateret til den specifikke opgave, som man udfører.

Det kan interessere dig ...
Stress reduceres ved at sætte tankerne på pause
Udforsk Sindet
Læs den på Udforsk Sindet
Stress reduceres ved at sætte tankerne på pause

At sætte tankerne på pause hjælper dig med at flygte, når du føler dig fastlåst i stress. Prøv det. Du vil opdage, at det er det hele værd.



  • OscaSegovia, A. (2022). Psicologia De Las Organizaciones. SANZ Y TORRES.
  • Saavedra Nodar, P. (2015). Psicología positiva aplicada a las organizaciones: engagement y flow.
  • Salanova, M., Martínez, I. M., Cifre, E., & Schaufeli, W. B. (2005). ¿ Se pueden vivir experiencias óptimas en el trabajo? Analizando el flow en contextos laborales. Revista de psicología general y aplicada, 58(1), 89-100.
  • Salanova, M., Martínez, I. M., Cifre, E., & Schaufeli, W. B. (2005). ¿ Se pueden vivir experiencias óptimas en el trabajo? Analizando el flow en contextos laborales. Revista de psicología general y aplicada, 58(1), 89-100.

Indholdet på Udforsk Sindet er udelukkende til information og læring. Det erstatter ikke diagnosen, rådgivningen eller behandlingen fra en fagperson. I tilfælde af tvivl er det bedst at tale med en betroet specialist.