Er du bange for at være lykkelig?

januar 22, 2019
Frygten for at være lykkelig tillader dig ikke at opnå velvære. Denne selv-sabotage kommer fra visse negative oplevelser.

Det er normalt, at folk har fobier. De fleste af os kender nogen, der er bange for edderkopper eller højder, for eksempel. Det er dog ikke normalt at være bange for at være lykkelig. At være “afstødt” af lykke kan være et alvorligt problem for en persons sundhed og velvære.

Frygten for at være lykkelig stammer fra flere ting. En alt for streng opdragelse, for stort ansvar eller ensomhed er nogle mulige årsager. I denne artikel deler vi nogle strategier til at hjælpe dig med at overvinde denne frygt.

Sådan holder du op med at sabotere din egen lykke

1. Identificer selvdestruktive vaner

Først og fremmest bør du identificere dine selvdestruktive vaner. Disse kan være ting, som du rutinemæssigt gør, eller ting, du kun gør en gang imellem, der giver en varig virkning.

Når du føler skyld eller er overvældet af en bestemt følelse, kan det være nyttigt at notere, hvilken situation der forårsagede følelsen. På den måde, efter at øjeblikket er overstået, kan du gennemgå det og omformulere det. Når du har gjort det, vil det være mindre sandsynligt, at det samme vil komme tilbage for at ødelægge et behageligt øjeblik igen.

mand, der er bange for at være lykkelig, tager sig til hoved

2. At kæmpe mod dig selv avler frygt

Nogle mennesker løber væk fra ro, som om det var en storm. De kan ikke forstå begrebet af et bekymringsløst liv. Så hvis de ikke finder noget at bekymre sig om nu, bruger de en kikkert til at kigge efter sådanne ting i fremtiden.

De er ikke komfortable eller bekendt med fred, ro eller stilhed. De hviler kun, når de sover om natten. Det er, som om de altid forbereder sig på en stor begivenhed.

Generelt snakker vi om den slags mennesker, der lever efter ideen om, at “forebyggelse er den bedste medicin” til det yderste. De er i en konstant kamp for at forblive foran enhver mulig fare, hvilket faktisk er farligt i sig selv. Det er, fordi denne måde at leve på er som et uendeligt angreb på dit helbred.

3. Undgå og afvis grænser

Nogle gange sætter vi grænser for os selv. En af dem er at undlade at udtrykke, hvad vi tænker og føler. Hvis du pålægger dig denne regel selv og følger den, vil det være meget svært for andre at lære dig at kende eller hjælpe dig.

Desuden har denne mangel på følelsesmæssigt udtryk ikke kun at gøre med negative følelser som vrede eller sorg. For mange mennesker ender selv positive følelser i spændetrøjen. De tror, ​​at det at lade deres lykke blomstre frem er dybest set en synd. Faktisk er denne ide det centrale tema i Umberto Eco‘s mest kendte bog, Rosens Navn.

4. Nyd din lykke

Noget andet, der er vigtigt at huske på, er, at det at være lykkelig har meget lidt at gøre med retfærdighed. Uanset hvor hårdt du arbejder for noget, vil du stadig opleve skuffelse. På den anden side overrasker livet dig somme tider med uventede glæder, at du “ikke føler dig fortjent til”. Således er det vigtigste at nyde det, der kommer din vej.

lykkelig kvinde i park

Hvorfor er du bange for at være lykkelig?

Så snart du tror på, ​​at du kan overvinde denne frygt, så prøv at finde ud af, hvor det kommer fra. Hvilke ting har næret denne særlige følelsesmæssige tilstand? At identificere dem skal være dit primære mål.

1. Terapi er nyttig til at overvinde frygt

Synes du, at dette problem er et sort hul, som du ikke kan undslippe fra? Føler du dig værre til mode, hver gang du har et lykkeligt øjeblik? Hvis svaret er ja, kan en professionel terapeut hjælpe dig med at analysere roden af ​​problemet mere objektivt. De kan også hjælpe dig med at finde mulige løsninger.

Du må ikke være flov over at bede om hjælp. Ville du blive flov over at gå til lægen for et fysisk problem? Husk, at din mentale sundhed er lige så vigtig som din fysiske sundhed.

2. Få hjælp fra de mennesker, du elsker

Din familie og venner er gode supportsystemer, når du har problemer. De kan hjælpe med at finde løsninger, lytte til dine ideer og give dig et nyt perspektiv. At få meninger og ægte støtte fra folk, der elsker dig, er en vidunderlig tilgang. Som sådan kan du dele dine følelser med dine venner eller familie, så du kan se dine problemer fra et andet synspunkt.

Derudover holder dig fra at føle dig ensom, hvis du har andres støtte og meninger . Som sådan vil du være mindre tilbøjelig til at være bange for at være lykkelig.

Ikke kun det, men denne form for støtte har tendens til at være gensidig. Hvis du beder om hjælp, vil andre sandsynligvis bede dig om hjælp til gengæld. Som et resultat vil du opbygge gensidige supportrelationer, der gavner alle involverede.

Schopenhauer, Arthur (2018). El arte de ser feliz. Disponible en: https://books.google.es/books?hl=es&lr=&id=7H1JDwAAQBAJ&oi=fnd&pg=PT3&dq=miedo+a+ser+feliz&ots=wAUXF6GqKh&sig=gbENCQlJZP7yagkR26RPwR4Nbc8&redir_esc=y#v=onepage&q=miedo%20a%20ser%20feliz&f=false