Depressionsrater er steget med 18%

26 april, 2018

Ifølge oplysninger fra Verdenssundhedsorganisationen (WHO) er depressionsrater steget med 18% over hele verden. Selvfølgelig føler de fleste af os triste af og til på grund af ting som at miste en elsket, slå op med nogen eller miste vores job, men når tristheden bliver kronisk, og der ikke er noget, der kan hjælpe, kan det blive til depression.

Depressionsrater er steget dramatisk i de sidste par årtier. Det påvirker kvinder mere end mænd og er blevet et stort folkesundhedsproblem. Omkring 350 millioner mennesker i verden lider af depression.

“Ædle gerninger og varme bade er de bedste kure mod depression.”

Dodie Smith

På trods af de udfordringer, det udgør, og fremskridtene inden for forskning om dets konsekvenser, er der stadig meget, vi ikke ved om depression. Derudover nægter mange mennesker, der har depression at acceptere det, hvilket gør det meget sværere at håndtere.

Virkningen er så stor, at det betragtes som den næst mest svækkende sygdom i verden, hvilket fører dem, der lider af det, til at holde op med at arbejde og miste dyrebare færdigheder. Ud over alt det, er det årsagen til 800.000 selvmord hvert år.

Årsager til stigningen i depressionsrater

Folk med depression benægter ofte, at de er syge. De rigtige behandlinger eksisterer, men de fleste, der har brug for dem, får dem ikke. Hertil tilføjes, at sundhedspersonale ikke altid diagnosticerer depression i tide. Derfor kan en grund til stigningen i depressionsrater være ineffektivitet i sundhedsinstitutionerne.

Sløret silhuet illustrerer stigning af depressionsrater

En anden mulig faktor er den usikkerhed, der har overtaget det moderne samfund. Alt sker i et overvældende tempo. Derfor var det, der var sandt i går, måske ikke gyldigt i dag. Sådan usikkerhed gør os mere usikre, hvilket får os til at forsømme vores mellem- og langsigtede planer og lever i frygt for en uforudsigelig fremtid.

Samtidig er vores idealer om succes blevet endnu mere krævende. Før var det nok bare at være en god borger, der langsomt arbejdede mod sine mål. Nu skal du opfylde tusindvis af krav for at opnå social succes. Ved første øjekast ser vi ud til at være mere fri og mere autonome i dag, men i virkeligheden er de forventninger, der er lagt på os, blevet meget strengere.

Hvordan ved du, om du lider af depression?

Alle oplever tristhed, frygt og frustration. De er nødvendige for at vokse, lære og modne. De vanskelige oplevelser, vi står over for hver dag, kan gøre os stærkere. Men hvis disse stemninger bliver kroniske, kan det være et tegn på depression.

Mand med sort støv foran sig

Personer med depression kan forsømme at tage sig af deres udseende, sundhed og forhold. Intet synes vigtigt for dem længere, og de har en tendens til at isolere sig fra alle, herunder familie. De kan også opleve øgede problemer med at sove.

De føler negative følelser (dvs. ensomhed, angst, frygt, tomhed, håbløshed) oftere, og det er næsten umuligt at få dem til at gå væk. De holder op med at udføre aktiviteter, de nyder. Deres eksistens bliver tortur.

Tanker om døden er et andet symptom på depression. Selvmordstanker er almindelige. De kan begynde at vise selvdestruktiv adfærd, som f.eks. større alkoholforbrug, forsømmelse af personlig hygiejne og at droppe deres mål.

Ensomhed gør depression værre

Hvis du føler på denne måde, af en eller anden grund, så søg hjælp. At tale med en person, du stoler på, kan være en utrolig form for støtte. På den måde kan du frigive den angst, du bærer i dig. Husk, at der også er fagfolk, du kan henvende dig til. Hvis du går til en psykolog eller en psykiater, betyder det ikke, at du er skør. Det betyder bare, at de vil hjælpe dig med at finde årsagerne til din sorg og holde depression i bugt.

Person med fiskenet vil fange måne

Frem for alt, skal du huske, at ensomhed gør depression værre. Der vil altid være nogen, der er villige til at hjælpe dig med at forstå, hvad der foregår, at lytte til dig opmærksomt, at bekymre sig om dig. Du skal bare åbne dit hjerte og forstå, at det ikke hjælper at være alene, uanset hvor meget du tror, ​​at du gerne vil.

En af de bedste ting, du kan gøre, er at komme tilbage til de aktiviteter, du plejede at gøre. Hvis du plejede at gå ture, skal du begynde at gøre det igen. Hvis du var passioneret for fodbold, skal du række ud til de venner, du plejede at spille med. Det vigtigste er, at du kommer ud af din fysiske og følelsesmæssige indespærring. På den måde vil vanskelige tider ikke føre til depression. I stedet bliver de en lærerig oplevelse og hjælper dig med at vokse.