7 trin til følelsesmæssig balance og håndtering af vanskelige følelser

· september 18, 2018

Alle dine følelser er nødvendige. Hver følelse giver værdifuld information om dig. Derfor er det så vigtigt at være opmærksom på, hvad du føler. At være opmærksom på dig selv på et følelsesmæssigt niveau er afgørende for at opnå følelsesmæssig balance og trivsel.

Når det er sagt, er det ikke altid let at være opmærksom på sig selv og finde ud af, hvad der sker. Dette gælder især i følelsesmæssigt vanskelige og smertefulde situationer. Den slags situationer, der forårsager lidelse og frygt, er som et monster, der venter på at fange dig.

Disse situationer fremprovokerer tvivl, stress, frygt, forventninger og usikkerhed. Når man ikke ved, hvad man skal gøre, eller hvordan du skal handle, kan det lamme dig. Ofte fanger denne type situation dig i en spiral af nød og apati. Hvad kan du gøre, når disse situationer bliver uudholdelige? Hvordan skal du handle, når du føler dig ødelagt eller i en blindgyde? Hvordan kan du stå over for disse negative følelser, der holder dig i fangenskab?

Når vi ikke længere er i stand til at ændre en situation – bliver vi udfordret til at ændre os selv.

-Viktor Frankl-

Psykiater og professor i psykobiologi, Vicente Simon, undersøgte og studerede buddhistisk psykologi. Han fandt på en procedure, der kan hjælpe os i disse situationer: De 7 trin til følelsesmæssig balance. Dette er en række øvelser designet til at lindre lidelse, undgå psykisk skade fra et følelsesmæssigt chok og forhindre uhensigtsmæssige handlinger, der kan skade andre. Dette er de syv trin til følelsesmæssig balance:

kvinde ser solnedgang

For at opnå følelsesmæssig balance, tryk på pause

Når du for eksempel får dårlige nyheder, kom i en slåskamp eller føler dig skuffet, er det første skridt at stoppe op. Når du føler, at en intens og ubehagelig følelse opstår, skal du stoppe. Tag et øjeblik til at rette al din opmærksomhed mod den følelsesmæssige bevægelse, der sker indeni dig.

Det vil ikke være let i starten. Det er normalt. At stoppe en proces, der har været på autopilot i årevis, er ikke nemt. Det er, fordi det går imod alt, hvad du har gjort før. Normalt får følelser dig faktisk til at handle på en pludselig og tankeløs måde. Så i stedet for at ende med en følelsesmæssig eksplosion, skal du stoppe, give dig tid til at reflektere og værdsætte, hvad der sker indeni dig.

Hvis du gør dette, kan du sætte en skruenøgle i din autopilot. Så vil det være muligt at reagere på en anden måde, end du normalt gør. Når det er sagt, er det vigtigt at øve sig, fordi det er muligt, at du ikke fanger den med det samme. For at hjælpe dig med det, prøv at øve dig et sted, der får dig til at føle dig rolig og afslappet.

Træk vejret dybt og slap af

Når du har været på pause, er det næste trin at trække vejret. Du kan opnå følelsesmæssig balance ved at være opmærksom på din vejrtrækning. Bemærk de områder af kroppen, hvor følelsen manifesterer sig.

Til tider, når du føler dig hyperaktiv eller stresset, er det vigtigt at trække vejret dybt. Dyb vejrtrækning hjælper dig med at slappe af og genskabe forbindelsen. Målet er at tage ti vejrtrækninger per minut. Det er selvfølgelig ikke muligt at gøre med det samme. Hvis du allerede er ked af det, kan du tage op til 30 vejrtrækninger per minut. Det vigtige er at øve sig og fokusere på det.

På den anden side, når du oplever vanskelige følelser, kan du bemærke, at dit hjerte slår hurtigere. Du kan også føle et mildt tryk i brystet eller spændinger i din mave. Uanset hvad der er tilfældet, er det vigtigt ikke at forsøge at undgå disse fysiske symptomer. Ofte taler dine følelser til dig gennem din krop. Det handler om at finde ud af, hvad de er og berolige dem gennem vejrtrækningen. Hvis du trækker vejret og slapper af, kan du reducere de fysiske fornemmelser, som dine følelser forårsager.

Vær opmærksom på dine følelser

Dette trin består i at gøre dig bekendt med dine følelser på et oplevelsesmæssigt, ikke kun intellektuelt niveau. Med andre ord føler du følelsen og alt, der følger med det, som en direkte oplevelse. For eksempel, hvordan følelsen udtrykker sig fysisk.

Dernæst kan du forestille dig eller observere hvilken situation eller situationer, der kan udløse denne følelse. Er det en bestemt person eller måske en tanke? Eller et minde, du har? Nøglen er at finde ud af følelsens oprindelse og observere alle dens relaterede aspekter.

Derefter må vi identificere, hvilke følelser du har at gøre med, for at kunne opnå følelsesmæssig balance. Med andre ord, navngive det. Er det vrede, tristhed, jalousi eller måske frygt? Nogle forskere mener, at når du navngiver dine følelser, mister de deres magt. For yderligere at identificere følelserne kan du stille dig selv forskellige udforskende spørgsmål. Spørg dig selv, hvordan ville den følelse udtrykke sig, hvilken nødvendighed gemmer den på, og hvad motiverer det dig til at gøre.

At være opmærksom på sine følelser betyder, at man observerer dem uden at dømme. På den måde kan du lære den følelsesmæssige oplevelse at kende.

Kvinde på et bjerg

Acceptér oplevelsen og tillad følelserne

Dette trin består i at acceptere følelserne uden at dømme. Ikke kun det, men at tillade følelsen at være der, uden at undertrykke den eller give modstand.

Dette vil ikke være sjovt i begyndelsen. Nogle af disse følelser vil være ubehagelige. Det er dog vigtigt at kende dem og være i stand til at klare dem senere. Så vær en tilskuer af den afvisning, som oplevelsen vækker i dig. Observer med et neutralt syn, forsøgene på at undslippe situationen og forsvare dig selv. Vigtigst af alt er, at du ikke gør noget. Lad følelserne udtrykke sig, ligesom de er. På den måde giver du følelserne plads og genkender det som en del af dig for at finde følelsesmæssig balance.

Vær god mod dig selv

Midt i denne dybe proces, glem ikke at passe på dig selv. I disse syv trin handler det om de ting, der skader dig, tynger dig ned og overvælder dig. Under alt dette skal du også forbinde dem med den del af dig selv, der er hel og sund. Kom i kontakt med den del, der fungerer med kærlighed og hengivenhed. Hvis du ikke tager dig af dig selv, beskadiger du den styrke, du skal bruge for at nå følelsesmæssig sundhed og trivsel.

Nu kan det være svært at omfavne dig selv og forkæle dig selv med kærlighed. Hvis du finder det svært, så gå til de mennesker, der altid er ved din side. Find frem til de mennesker, der altid er villige til at hjælpe dig. De vil gøre det nemmere og lindre stress og angst.

Giv slip på følelserne

På nuværende tidspunkt skal følelsernes intensitet mindskes, lidt efter lidt. Det vil give dig mulighed for at adskille dig selv fra dem. Ved at gøre det kan du skelne mellem dig og følelserne. Du er ikke din følelse. Du giver bare hus til den et stykke tid.

Det er vigtigt at indse, at du kun vil kunne slippe af med dine følelser, hvis du undlader dem fra din indre dialog. Du kan ikke tvinge følelserne til at forsvinde. Du skal lade det opløse på egen hånd. I den forstand er en vigtig strategi for at begrænse følelsernes magt og at erkende, at du ikke er følelsen. Følelsen er ikke dig.

glad kvinde med åbne arme

Du skal handle, eller ej, afhængigt af omstændighederne

Når den følelsesmæssige storm er passeret, afgør det sidste skridt til følelsesmæssig balance, om man skal handle eller ej. Hvis den situation du er i, kræver et svar, er du nu i bedre stand til at få det til at ske. Fra et roligt sted, og i forbindelse med tvivl og ønsker, vil det være meget lettere at handle. Hvis et øjeblikkeligt svar ikke er nødvendigt, er det bedst at vente, indtil følelsen mister sin intensitet. Du skal ikke handle, før du har forstået dens meddelelse.

Som du kan se, kan en vanskelig følelse ændre sig. Med opmærksomhed og tid kan det blive til ro og sindsro. Den hollandske filosof, Spinoza, udtrykte det perfekt: “En følelse, som er en passion, ophører med at være en lidenskab, så snart vi danner en klar og tydelig ide om den.”

At være til stede for dine følelser er nøglen, der åbner døren for følelsesmæssig balance. Det er en øvelse, der kræver tid og dygtighed. Men hvis du klarer at mestre det, vil det hjælpe dig med at håndtere vanskeligheder og problemer i din dagligdag. Ikke alene vil det forbedre dit forhold til dig selv, men også til andre.

Referencer: Simón, Vicente. (2014), Aprender en praktiker mindfulness. Sello redaktionelle, Barcelona