5 nøgler til et godt følelsesmæssigt helbred

juni 20, 2017

Når vi køber nyt tøj, ændrer vores hår, griner med vores venner, dyrker sport eller praktiserer meditation, ændres vores attitude. Vi føler os mere positive, mere inspirerede og kreative. Vores følelsesmæssige helbred kan forbedres med små ting, der sker hver dag og hjælper os til at få et anderledes syn på livet og få det bedre.

Følelsesmæssigt helbred er relateret til at vide, hvordan man skal håndtere sine følelser ordentligt, både de positive (kærlighed, glæde, håb, godt humør) og de negative (had, vrede, jalousi, skyld, misundelse) for at kunne have det godt og have en bedre attitude. En følelsesmæssigt sund person er en, der har lært at forstå og acceptere sig selv og se på livet med et smil.

“Hvis det er spændende at tænke på, så forestil dig at udleve det.”
-Daniela Galofre Yepes-
Traditionelt set har vi lært at handle rationelt, uden at give vores følelser for meget omtanke i vores personlige udvikling. I nogle kredse forbinder man endda udtrykkelsen af følelser med svaghed.
Men flere videnskabelige undersøgelser viser indflydelsen af følelser på vores opførsel på et fysiologisk, psykologisk og adfærdsmæssigt niveau. Af denne grund vil vi give nogle teknikker, så du kan forbedre dit følelsesmæssige helbred og få det bedre.

1. Husk de gode ting, du har, og gør det, du kan lide

Når pessimisme invaderer os, er vi ikke i stand til at huske alle de gode ting, vi har. I stedet virker vores fortid som et kæmpe felt i skyggerne. Af denne grund foreslår vi, at du skriver alle de gode ting, du har, ned på et papir. Skriv ned, hvad end de nu er. Du har mange venner, du er social, du kan lytte, du kan tegne. Hver gang negative tanker begynder at invadere dit sind, så læs den liste og husk på, hvor unik og ekstraordinær du er.

Malstrømmen af vores daglige liv fanger os i mange daglige opgaver, der får os til at glemme, hvad vi kan lide. Hvis du kan lide at gå i biografen, så find noget tid hver uge og se, hvad der fungerer godt. Hvis du kan lide at cykle, tag så en tur rundt i byen. Hvis du kan lide at læse, grib så en bog før du går i seng og nyd den. Det er helt enkelt en sag om at finde tid til at gøre det, vi kan lide. Det er til at overkomme, ikke?

2. Lær at kommunikere og acceptér dig selv

Det kan være meget svært for os at udtrykke vores følelser i visse situationer og at sige, hvad vi tænker. Men for at være glade for os selv, er det nødvendigt at kommunikere tilstrækkeligt og respekfuldt med andre mennesker, for at udtrykke følelser af empati og lære at sige “nej”, når det er nødvendigt.

“Følelser er som vilde heste. Det er ikke forklaringer, som hjælper os til at komme videre, men snarere vores vilje til at komme videre.”
-Paulo Coelho-
Vi skal acceptere os selv med alle vores fejl, så vi kan reagere, når vi står over for visse situationer og kontrollere vores følelser på en sund måde. Acceptér den, du er. Det vil være starten på din forandring.

3. Forbliv aktiv og lev i nuet

At holde stik med en aktivitet, både fysisk og intellektuelt, hjælper vores følelsesmæssige helbred. Mennesker, der holder deres hjerne frisk og aktiv, har det bedre, fordi de ikke lader dovenskab overtage dem. Men udover mental aktivitet er det nødvendigt at udføre fysisk aktivitet. Det er derfor, du er nødt til at gå, løbe, cykle en tur eller tage i fitnesscenteret. Det er lige meget, hvad du gør, men bevæg dig!

Har du nogensinde stoppet op og tænkt over, hvor mange gange hver dag du bekymrer dig om ting fra fortiden eller fremtiden? Fortiden kan ikke ændres, og vi ved ikke, hvad fremtiden vil bringe os. Det er derfor, det ikke giver nogen mening at bekymre sig. Det vigtige er at leve i nuet.

4. Omgiv dig selv med positive mennesker

At sove godt og slappe af er grundlæggende for vores helbred, både fysisk og psykisk. Det giver os ro og velvære. Vær sikker på, at du går i seng på samme tid hver dag og udøv vaner, der giver bedre søvn. Find et øjeblik hver dag til at slappe af og meditere.

Energien, de positive mennesker i vores liv giver os, er grundlæggende. Prøv at bevæge dig væk fra mennesker, der forårsager dig stress eller har pessimistiske attituder. Kom tæt ind på dem, der sætter pris på dig og ved, hvordan de skal lære dig alle de gode ting, livet har at tilbyde.

5. Led efter hjælp, hvis du har brug for det

Hvis du har brug for professionel hjælp, så hav ingen tvivl om at søge den. En specialist, der lytter til os og giver os støtte, kan være nødvendig i visse situationer for at kunne fremme vores personlige udvikling.

Vær ikke bange for at gå til en person, der lytter til dig og får dig til at se ting fra et andet synspunkt. Det handler om at vokse følelsesmæssigt og lære fra vores fejl, om at elske os selv mere og mere hver dag.

“Han dør langsomt, ham som undgår lidenskab og dets hav af følelser. Den type, som får vores øjne til at stråle og vores hjerte til at banke ved at stå overfor ens fejl og følelser.”
-Pablo Neruda-