5 interessante myter om angst, du bør kende til

· august 13, 2018

Folk anser stadig visse myter om angst som gyldige. Men de, der lever med denne dæmon, har ikke den mindste gavn af dem. Angst spiser vores ro og balance i livet. Ingen vælger, hvilken lidelse eller sygdom de skal lide af. Angst er et sort hul, der er svært at komme ud af, hvis personen ikke har et godt støttesystem. Denne opgave er endnu sværere, når folk fortsætter med at have forvekslede og ødelæggende ideer om det.

I de nuværende tider, hvor sociale bevægelser konstant springer op, der kræver rettigheder eller synliggørelse af virkeligheder, der indtil for længe siden blev henvist til hjørnet af stilhed og undertrykkelse, er en anden bevægelse opstået. Under titlen “Jeg har ikke valgt min sygdom” skildrer det på erfaringerne fra dem, der beskæftiger sig med depression, bipolar lidelse, posttraumatisk stresslidelse, angstlidelser osv. Disse mennesker bliver ofte skyldige eller har ansvar for ting, de ikke har nogen kontrol over.

“Angst er en del af den menneskelige natur, men det gør os forsigtige, når muligheden kommer i konflikt med virkeligheden, og når nutiden bliver besat af fremtiden”.

-Kierkegaard-

Det er vigtigt, at gøre bevægelsen synlig og give den en stemme. På den ene side, fordi en betydelig del af befolkningen stadig navigerer i farvandet af total uvidenhed om, hvilke psykiske lidelser og sygdomme der er. Stigma og fordomme er også en del af denne uvidenhed.

Intet af ​​dette hjælper den person, der forsøger at forstå, hvad der sker med dem. Faktisk skaber det forhindringer, som forhindrer dem i at søge hjælp, på grund af frygt for, hvad andre vil sige. Dette kan gøre denne tilstand kronisk, indtil den er fuldstændig svækkende. Intet af dette er acceptabelt eller tolerabelt. Enkle ting, som at vide mere, præcisere terminologi og gøre disse former for virkelighed mere synlige, bidrager til at skabe mere støttende miljøer.

mand løber fra kæmpe skygge, der symboliserer myter om angst

1. Myter om angst: angst er bare en kemisk ubalance

Der er stadig meget sundhedspersonale, der tror, ​​at angst “bare” er resultatet af en simpel kemisk ubalance i hjernen. Det er værd at påpege, at dette er en halv sandhed, eller bedre sagt, en ufuldstændig tilgang, som bare ikke er gyldig.

Grunden? Vi ved, at det at tilbyde en patient en farmaceutisk behandling, der regulerer produktionen af ​​serotonin, får dem til at få det bedre. Imidlertid opnår medicin i sig selv ikke en fuldstændig eller vedvarende heling. Det reducerer kun symptomerne. Vi har brug for flere strategier til at supplere behandlingen.

2. Hvis mine forældre lider af angst, så vil jeg også komme til det

At tildele genetisk disponering til alle vores problemer, sygdomme og lidelser, er en anden af de almindelige myter om angst. Ja, der kan være en øget risiko, en lille sandsynlighed for, at du vil lide af angst, hvis dine forældre gjorde, men det er ikke 100% sikkert. Under alle omstændigheder kan du betragte det som en forholdsregel.

angst afinstallerer myter om angst

3. Hvis jeg lider af angst, er det, fordi jeg gør noget forkert

Generaliseret angstlidelse er en af ​​de mest almindelige psykiske sygdomme. Det påvirker virkelig en persons liv, og det er kaotisk og udmattende. Hvis en person i patientens miljø fortæller dem, at de lider af konsekvenserne af at “gøre tingene forkert”, vil det kun øge sørgmodigheden og reducere deres begejstring for at finde løsninger.

For det første, lad os huske på, at angst i sig selv er en del af menneskets natur. Men visse nuværende eller tidligere begivenheder og måden, vi håndterer og behandler vores virkelighed på, bestemmer risikoniveauet for at udvikle disse typer af lidelser.

4. Jeg er en nervøs person. Angst er en del af, hvem jeg er, og jeg kan ikke ændre det

Dette er en anden af de rigtig almindelige myter om angst. Nogle mennesker tror, ​​at angst er en del af deres personlighed. De tror også, at der ikke kan gøres noget, og det er der ingen terapi eller behandling, de kan bruge til at forbedre. De identificerer angst som en del af deres væsen, som en imminent del af deres personlighed.

Lad os ændre fokus og få en mere realistisk, logisk og optimistisk vision af angst, og enhver anden form for lidelse. Det kan hjælpe dig med at lære nye måder at tænke på og håndtere dine følelser bedre. Dette kan motivere dig til at ændre din adfærd og vaner, og endda til at programmere din hjerne…

person uden for gruppe

5. Dyb afslapning alene kan løse min angstlidelse

Du kan ikke løse angstlidelser som puslespil. Du skal behandle dem. Ordet “behandling” har flere betydninger:

  • Det involverer psykologens og frem for alt patientens aktive arbejde.
  • Patienten skal lære nogle strategier, som altid vil gælde, ikke kun indtil de opfatter en forbedring. De har brug for at konsolidere denne tilstand af bedring, så den varer ved.
  • Det er også vigtigt at forstå, at behandling af angst betyder at bruge mere end én tilgang. Fordi behandling også indebærer en søgning, betyder det en kombination af forskellige strategier: dyb afslapning, psykoterapi, adfærdsændringer, meditation, sport, praktisering af nye hobbyer …

Sammenfattende hjælper dyb afslapning, men andre ressourcer skal også bruges til at opnå en total og permanent heling. Vi kunne sige, at vi skal bruge flere strategier på rejsen for at finde det, der virkelig hjælper os. Vi skal finde ud af, hvad der virkelig gør os i stand til at få det bedre og håndtere vores frygt.

tankemylder symboliserer myter om angst

Afslutningsvis fordrejer myter om angst virkeligheden. Dette er en lidelse, der kan behandles med succes. Lad os ikke glemme, at angst betragtes som en epidemi, som mange unge lider af. Derfor er det nødvendigt at gennemføre forebyggende foranstaltninger og aktivere strategier, for at hjælpe os med at forstå, at vores sind ikke behøver at flyve.