3 Zen-lektioner om frygt

januar 18, 2019
Al den frygt, som mennesker oplever, har sine rødder i to specifikke ting: tilknytning og uvidenhed. Tilknytning gør dig sårbar, fordi det indebærer at fastsætte dit sind, følelser og lyst på noget eksternt.

Zen-lektioner om frygt er også lektioner om egoet. Underviserne i denne særlige filosofiske disciplin siger, at hvis egoet var en motor, ville frygt være dets brændstof. De mener, ​​at der virkelig kun er tre slags frygt, og at de alle er relateret til det, vi kalder egoet.

Al den frygt, som mennesker oplever, har sine rødder i to specifikke ting: Tilknytning og uvidenhed. Tilknytning gør dig sårbar, fordi det indebærer at fastsætte dit sind, følelser og lyst på noget eksternt. Dette giver plads til den første slags frygt: Tabet af det, som du er knyttet til.

Uvidenhed, på den anden side, bringer dig i en tilstand af usikkerhed og tvivl. I den tilstand er det let at være bange. At være i stand til nøjagtigt at genkende fare eller risiko, og ikke vide, hvordan man skal stå over for det, får dig til at føle dig usikker og bange. Zen-lektioner om frygt fortæller os, at der er tre former for frygt, der stammer fra disse to kilder.

“Kilden til al vores frygt kommer fra vores eget ukontrollerede sind eller vrangforestillinger.”

Buddha

1. Forbliv levende: En af de 3 Zen-lektioner om frygt

Zen-lektioner om frygt siger, at den mest grundlæggende frygt, mennesker har, er at miste deres liv. Vi identificerer tabet af liv som et tab af kroppen. Mennesker er fysiske væsener, og vores krop er vores mest elementære virkelighed. Vi bebor vores kroppe, og frygten for at miste vores krop, er frygten for ikke længere at være til.

Denne frygt er den samme, som at være bange for at . Men døden er ikke kun slutningen på dine kropsfunktioner. Der er også andre stadier af fysisk tab på vejen mod døden. Du kan miste evner, ungdom, selvbillede eller din krops normale funktioner.

Zen-lektioner om frygt viser os, at du kan bruge din krop til at få denne form for frygt til at forsvinde. Denne frygt er fysisk. Hvis du udstøder din frygt fra din krop, vil det også forlade dit sind. Det, du bør gøre, er, at være opmærksom på de fysiske følelser af frygt. Derefter skal du trække vejret dybt, få din hurtige hjerterytme til at blive rolig, og slappe af i dine muskler.

Et billede af en kvinde, der er bange

2. At miste sig selv

Frygten for at miste dig selv kan også kaldes frygt for forandring. Du begynder at tro, at du er, som du plejer at være. Således føler du, at dit væsen er sammensat af de aktiviteter, du gør hver dag, de rum, du befinder dig i, og gennem de mennesker, du ser regelmæssigt, blandt andet.

Du bliver så vant til at se dig selv på denne måde, at du frygter forandring. Du er bange for, hvad der kan ske, hvis din kontekst ændres, og du er udsat for noget nyt. Det er der, hvor frygten for at miste dig selv opstår. Du føler også frygten for ikke at vide, hvad du skal gøre, eller hvordan du skal handle. Det er en slags frygt for at blive fortyndet, ikke at være.

Zen-lektioner om frygt hævder, at du kan befri dig selv for disse former for frygt med dybe vejrtrækninger. Fra dette synspunkt er maven en kilde til styrke. De siger, at underlivet er kilden til vores fred og styrke. De anbefaler dyb vejrtrækning (eller vejrtrækning fra underlivet), når du føler denne type frygt.

En Zen mester med en cirkel på hovedet symboliserer zen-lektioner om frygt

3. Frygt for lidelse

Generelt er lidelse alt, hvad der forårsager slitage på nervesystemet. Det giver en ubehagelig og trættende fornemmelse. Lidelse er relateret til begrænsninger, frustrationer og utilfredsstillede ønsker. Det kan være meget intenst og lammende.

Vejen til at overvinde frygten for lidelse, ifølge Zen-lektioner om frygt, er at arbejde på åndelig vækst. Når du begynder at se alt, hvad der sker for dig, som en mulighed for at vokse, vil frygten for lidelse forsvinde lidt efter lidt. Du skal begynde at se fysisk og følelsesmæssig smerte som noget ædelt, der hjælper dig med at blive en bedre person.

Zen-mestrene fortæller os, at lidelse er et mentalt fænomen. Det sker, når folk forbinder en positiv eller negativ betydning med deres oplevelser. Som sådan afhænger det virkelig af os selv, hvor meget vi ønsker at lide. Vi beslutter og styrer vores frygt for lidelse.

Disse Zen-lektioner om frygt minder os om, at det er os, der fodrer vores frygt, og vi kan arbejde på at slippe af med det. Den bedste måde at nære frygt på er at lade fantasien løbe vildt uden at have konkret information. Modstand mod forandringer, og livets naturlige cyklusser giver også frygt.

Men nogle situationer er uundgåelige. Hvor meget du end forsøger at undgå dem, og hvor meget du end frygter dem, vil de stadig indhente dig.

  • Suzuki, S. (1970). Zen Mind, Beginner’s MindMind (p. 134 p.). https://doi.org/10.5860/CHOICE.26-5404
  • Hurvitz, L., & Watts, A. W. (1958). The Way of Zen. The Journal of Asian Studies17(3), 487. https://doi.org/10.2307/2941448