Coronavirus angst: Syv strategier til at hjælpe dig

marts 23, 2020
COVID-19 ændrer vores livsstil fuldstændig. I et scenarie med usikkerhed er det normalt at opleve angst. Du bliver dog nødt til at håndtere det for at kunne gøre dit bedste og så vi alle kan komme igennem denne nødsituation sammen.

I psykologi, er social smitte et meget kendt begreb. Dette er situationer, hvor følelser spredes og eventuelt udløser ekstrem stress, bekymring og endda panik. Coronavirus angst er imprægneret i os alle og vi bliver alle nødt til at inddæmme dets effekt og håndtere denne situation på den korrekte måde.

Denne følelse af panik ændrer ikke kun vores livsstil. Bølgerne af dens indvirkning påvirker økonomien og værre endnu fører det til nytteløs og irrationel adfærd. Som et eksempel har nogle mennesker for eksempel nu nok toilet til de næste tre måneder. Giver det overhovedet mening? Det lader det helt sikkert ikke til.

Vi må være tydelige omkring dette. Angst er en del af os alle og dermed har det formål og vigtighed. Takket være det kan du reagere på fare og det hjælper dig med at overleve.

I sammenhæng med usikkerhed og angst, såsom i disse nuværende tider, er det dog vigtigere end nogensinde at holde det under kontrol. Det skal være din allierede og ikke en sikring, der intensiverer din bekymring og fører dig mod ubalanceret og ulogisk adfærd.

I den nuværende situation, kan frygt blive en sekundær virus, næsten lige så farlig som COVID-19At lade dig selv bukke under for det vil intensivere dit psykologiske ubehag og lade folk se det værste i dig. Nu er ikke tiden til det. Disse dage bliver du nødt til at være foran dig selv og vække dine mentale styrker.

Kvinde, der tager sig til hoved, oplever coronavirus angst

Coronavirus angst: Hvad kan vi gøre?

Vi er alle bekendte med det klassiske britiske ordsprog: “Keep calm and carry on”. Denne sætning dukkede først op i Det Forenede Kongerige i 1939 i form af en pjece for at hæve befolkningens moral. Med tiden blev det et ikon. Tjente det dog et formål i sin tid?

Folk værdsatte helt sikkert idéen bag det, men i virkeligheden hjælper det ikke særlig meget at få at vide, at man skal forholde sig roligt.

I dette tilfælde, har du brug for noget andet for andre lindre din coronavirus angst. Du må træne din mentale tilgang. Det handler virkelig om at mindske hyperaktiviteten i mandelkernen og dine følelser og aktivere din pandelap. Det er området, som tillader dig at handle og tænke på en mere fokuseret og reflektiv måde.

1. Undgå at få for mange informationer for at kunne håndtere coronavirus angst

Verdenssundhedsorganisationen har anerkendt, at den nuværende krise skaber stress i befolkningen og at en måde at mindske indvirkningen på er ved at undgå at være udsat 24 timer i døgnet for nyheder og information, som dukker op hvert sekund.

Ja, du bliver nødt til at holde dig informeret, men bliv ikke besat. Ved at følge med i tallene og antal smittede, så vil spekulation blot føre til angst om hele situationen.

2. Rationalisér, når du står over for negative tanker

Det er logisk og forventet at være bange. Den frygt skal dog være rationel. “Jeg er bange for at blive smittet”, for eksempel. Hvad bør du gøre? Tag de forebyggende forbehold. “Jeg er bange for, at min far eller bedstefar vil blive syg”. Hvad bør du gøre? Tage de nødvendige forbehold for at passe på dem.

Frygt skal være en mekanisme, som tillader dig at handle og følge nyttige tiltag. Mere end noget andet skal du dog kontrollere alle disse negative tanker, som lammer og øger panik.

Hvis du er ramt af tanker såsom “Vi vil alle dø” eller “Der er intet håb”, så bliver du derfor nødt til at rationalisere. På hvilken måde? Ved at lede efter pålidelig information. Se blot på Kinas statistikker: Dødsraten er 2,3%.

3. Rutiner, når man står over for usikkerhed

Coronavirus angst næres af usikkerhed. Realiteten er denne: Vi håndterer noget, som vi aldrig har stået over for før. Det er en ny virus og der er i øjeblikket ingen vaccine.

Vi ved heller ikke, hvor længe de begrænsende tiltag vil vare. Alt dette fører os til en tilstand af usikkerhed, som ikke alle kan håndtere.

Hvad kan vi gøre ved det? Det er bedst at fokusere på her og nuDet bedste at gøre i disse tilfælde er at etablere en rutine, som du skal holde dig til. Dette vil hjælpe dig til at fokusere på her og nu.

Mand i køkken med barn

4. At dele følelser for at få det bedre og håndtere coronavirus angst

Angst er en gængs følelse. Det betyder ikke, at du er en svag person, fordi du oplever det. Det er på tide at acceptere alle dine følelser og dele dem med andre for at kunne finde en balance i dit liv.

Det er ikke et spørgsmål om at intensivere frygt, men at håndtere den sammen og skabe måder, hvorpå vi kan nære hinanden med håb, energi og følelsesmæssig tryghed.

5. Vær realistisk: Risiko bliver hverken minimeret eller maksimeret

En måde at håndtere coronavirus angst på et ved at være realistisk hele tiden. Du må ikke falde for psykologiske forsvarsmekanismer, hvor du minimerer risikoen. Du må heller ikke sige til dig selv, at fordi du er ung eller fordi du er et sted med få smittede personer, så er du i mindre fare.

På den anden side bør du heller ikke gå til sådanne ekstremer, at du begynder at lide under søvnløshed og lader COVID-19 fylde dine tanker fuldstændig.

Der er en reel risiko og det må du acceptere. Du bliver blot nødt til at tilpasse dig til denne realitet ved at tage ansvar for dig selv og andre. Hvis du går i panik, vil du ikke være i stand til at hjælpe andre. Hvis du undervurderer situationen, vil du sætte dig selv og andre i fare. Handl derfor med sund fornuft.

Netværk i kvindes sind

6. Jeg er ikke i kontrol over, hvad der sker, men jeg kan kontrollere minde reaktioner og handlinger

For at håndtere coronavirus angst, skal du acceptere en anden realitet: Du har ikke kontrol over alt, som COVID-19 gør. Du kan dog kontrollere dine reaktioner og din adfærd. Det er på tide at spørge dig selv, hvordan du ønsker at huske dig selv, når denne krise er overstået.

Ideelt vil du ønske at huske dig selv som en person, der forblev rolig, tog ansvar, passede på sig selv og hjalp andre.

7. Hverdagens mål og forbindelser

Ingen kunne have forudset den nuværende situation, men vi er midt i den og der er ingen måde at komme væk fra den på. Det kan dog vare flere uger, før vi er i stand til at udflade kurven, som de har gjort i Kina.

Indtil den dag vil to elementer hjælpe os med at mindske byrden af coronavirus angst: At sætte mål og holde kontakten til de personer, vi elsker.

Mål bør være både korte- og langsigtede. Hver dag, når vi står op, er det en god idé at sætte et mål (læse en bog, gøre noget med vores partner eller vores børn, rengøre huset, skrive, male, osv.). Langsigtede mål bør minde os om, at dit livs formål stadig er der, hvor de vejleder dig og giver dig håb.

På den anden side, er det essentielt at bevare kontakten med familie og venner. Nu mere end nogensinde, er Facebook Messenger og Facetime vores daglige næring. Lad os udnytte dem og bevare håbet.

Din attitude i den nuværende situation er alt.